NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2005-11-22, 18:10
Vad jag menar, Kerstin, med mitt konstiga inlägg?
 
Jag hör att du sagt det är självklart man anger källor -  men ser att du gjort tvärsemot
 inte bara i 'vissa fält' utan konkret 'i 9 fall av 10' !
 
Israel Olofsson född 20/8 1756 Flik Anteckningar: ? sida Jordbok+Dombok inkopierade utan källangivelse. Far Olof  Pärsson: ? sida Dombok kopierad. Morfar Anders Ersson: 6? sida Dödsruna + Domböcker - ingen källangivelse.  
Framåt då? Fortlevande gossebarnen Per och Israel: Jord- och Domböcker. Pers barn osv  
I 100 % av fallen saknas källhänvisning.  
 
Jag kan alltså kopiera dessa och anger i bästa fall Dig som upphovs'man' - annars ståtar jag själv med verket. Och sprider det maximalt - eftersom det är roligt dela med sig av sina forskarrön och jag anser att det jag publicerar kan tas av andra om man talar om var man fått det ifrån !
 
Tillåt mig att avsluta med ett begrundansvärt citat från Folkbildningsnätet om Upphovsrätten ”Grundregeln är enkel:  du får aldrig, utan uttryckligt tillstånd, mångfaldiga och sprida andras upphovsrättsligt skyddade alster. Och utgå alltid från att texter m.m. är upphovsrättsligt skyddade om du inte säkert fått veta att så inte är fallet.
Observera att detta också gäller alla slags elektroniska dokument.
P.S. Eftersom detta med upphovsrätt är viktigt och för många okänt, får du gärna kopiera och sprida just denna text ! ”  
 
     Varma Hälsningar /StigLennart
 
PS: titta gärna på din egen hemsida och begrunda betydelsen av denna sorts 'hänvisning':
”Domar i Nordmalings socken Typ Bok Författare Teo Sundin  
Titel Domar i Nordmalings socken Poster som länkar till denna källa:   Inga resultat funna. ”
 
Skulle man vilja vara elak (vilket jag inte är), påstode man att detta blott är ett billigt alibi för att fritt kunna piratkopiera någon annans inmatning av denna bok. Vilket närmar sig ett dubbelt upphovsrättsbrott - dels mot bokförfattaren, dels mot de/n/ som omvandlat denna information till digitalt medium...
 
Såväl Michael Östmans inlägg (vars internettade anor är föredömligt källnoterade) som påståendet om källan Sikhällan, framstår i all sin tragikomiska dager bland just dina 'källor': ”Web Site; Sven-Erik Johansson Typ Web Site Författare Sven-Erik Johansson Web URL http://www.sikhallan.com/ Titel Web Site; Sven-Erik Johansson
Poster som länkar till denna källa:   Inga resultat funna. ”
 
Om det är detta som menas med '9 av 10' fall, dvs = inga resultat alls - ja , då förstår jag (äntligen) logiken. Och kvalitetskravet spårbarhet betyder då noll koll ! DS