NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2005-11-20, 10:02
Hejsan Per
 
Jag är kanske något mera insatt i just denna del än någon annan eftersom din far Teo och jag jobbade så nära med varandra flera år för att skapa något bestående i databas form över Nordmaling och Grundsunda.
I samband med att Teo flyttade till Sundsvall kom Nils Erik Molin in och fortsatte läsningen av domstolsprotokoll och medhjälp till databas Kråken.
Av min hemsida framgår helt klart och tydligt exakt vilka delar som kommer från Teo Sundins avskrift av domböckerna och vilka delar som är Nils Erik Molins avskrift.
Båda har i detta fall gjort ett enormt arbete och skall krediteras för detta, vilket jag också har försökt att tydliggöra.
Och jag tycker att andra också skall göra på liknande sätt med de material de presenterar på webb eller annat sätt.
Teo Sundins avskrifter av domböckerna finns numera utspridda på många olika håll men det som finns i min databas är kodat, varför det är lätt att se när det kommer därifrån.
I Kerstin Farms databas som finns på webben är inte bara domstolsprotokoll utan hela familjer av mig nedskrivna i databas form kopierade tillsammans med domstolsprotokollen och annan beskrivningar om personen till hennes egen databas på webben.
Jag har i går i efterhand godkänt att så kan ske under förutsättning att källan anges.
Eftersom det egentligen inte finns någon återvändo när skadan redan är skedd och när många andra redan har laddat hem detta.
Dessutom verkar det dessutom blivit mer eller mindre en praxis att kopiera andra och det bara är en tidsfråga innan allt finns lätt tillgängligt på webben i stora databaser.
I Kerstin Farms fall kan man då det gäller Nordmaling, Bjurholm, Gideå Grundsunda diskutera hur mycket av det totala antalet personer som kommer från databas Kråken inom respektive socken och vad som eventuell kommer från annat håll. Man kan kanske för att göra det lättare för henne ange en procentsats. Är det 30% eller är det kanske 60% eller är det någon annan procentsats.
Den stora problematiken är snarare att den kopierade källan under tiden mellan kopieringen och nutid har ändrat sin info varför källan enligt nutid kanske är felciterad.
Detta sätter fingret på nutidens problem i förhållande till dåtidens mera statiska tid då enbart böcker fanns.
Jag tycker att det är väldigt bra att denna diskussion kommer upp eftersom det redan sprids en massa info på webben utan att någon vet varifrån den kommer. Och det kommer att bli än mera i framtiden. Vid all sådan spridning bör källan anges i klump eller detaljerat.
I de flesta böcker som utges anges källorna klumpvis i slutet av boken och det är vanligtvis omöjligt att härleda den enskilda informationens direkta källa.
Denna typ av källangivelse ger enbart ett slags alibi för att en viss källa finns någonstans.
I databas Kråken har varje enskild person en direkt källangivelse med ett register och beskrivande förklaring i databasen. Detta exempel bör kanske vara vägledande. Dessutom är Kråken när det gäller källangivelse sannolikt den klart lysande stjärnan på databasernas släktforskare himmelen, men denna källinfo går många gånger förlorat när man omvandlar via ged.com eller utnyttjar databasen på ett felaktigt sätt.
Det är naturligtvis viktigt att gå till original källorna och då inte enbart en utan flera, som jag i tidigare inlägg beskrivet.
I detta inlägg klargör jag också varför en databas under vissa förhållanden är säkrare än den enskilda originalkällan.
 
En trevlig fortsättning på helgen önskar
Sven-Erik Johansson