NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2005-11-19, 13:43
Hejsan Olof
 
I min begreppsvärld vad det gäller forskning, alltså även släktforskning, gäller  
a) alltid (om det inte framgår av sammanhanget) att källan skall anges;  
b) hur detta sker, är dock en annan sak...
 
I min begreppsvärld är det svartkopiering att kopiera någon annans material (som t. ex. domstolsutdrag - eller vad Sören behagar kalla mer och utförlig information) utan att ange  
1) att man kopierat/hämtat det/'lånat' och  
2) var man hämtat det, dvs vilken källan är (oberoende av om materialet är köpt eller inte)
 
Upphovsrätt betyder väl just detta: fritt informationsutbyte men med angivande av källa - försåvitt det inte är oomtvistat, inte längre upphovsrättsbelagt 'allmängods'...  
Upphovsrätt kan nämligen inte köpas - den kan bara 'hyras' !
Inte kan väl Bonniers hävda att de skrivit Strindbergs Påskas även om de köpt rätten att trycka och sprida/sälja den - eller hur ?
 
3. Sedan tillhör det väl vanligt hyfs/folkvett att på något sätt 'tacka' för eventuell hjälp man kan ha haft av någon annans forskarmödor (vare sig de är betalda eller inte) ?
   Och att säga att information - som bevisligen finns på ett visst ställe dit man hänvisats - inte skulle finnas där utan istället hos någon helt annan, det är väl om något (i min begreppsvärld) ett egendomligt sätt att 'tacka' på ?