NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-17
Skrivet av: S-E Johansson skrivet 2005-05-17, 09:13
beträffande Brita Katarina
 
Det dåliga vädret gjorde att jag tittade in på Anbytarforum
Jag är inte alls säker på att Brita Katarina  är född i Gideå och en anteckning i en församlingsbok 33 år senare skall behandlas med viss skepsis.
De förmodade föräldrarna Sara Brita (Brita) kommer inflyttande från Skön 1868 till Ledusjö,A1:13b,2/9,s342,1868-72
Det är sannorlikt samma Sara Brita som flyttar från Gideå till Nordmaling 1858 GI/Djuptjärn,A1:5a,2/8,s16,1855-69.
Den förmodade dottern Brita Katarina  finns ej med vid flyttningen utan kommer in senare Nordsjö,A1:14b,5/10,s477,1873-80 och finns ej med på flyttbetyget.
Vigsel uppgifterna varierar för Sara Brita/Jakob från  1862 till 1868.
Det är mycket besynnerligt att inte Brita Katarina följde med vid flytten från Skön till Nordmaling och gör mig betänksam att rätt av förklara Jakob Jonsson som fader.
Sara Britas bror Per Eriksson flyttade till Timrå 1868, Brita Katarina kanske fanns där. Jag kan ej hitta Brita Katarina hos någon av Sara Britas många syskon eller heller hos modern.
Att Jakob Jonsson härstammar från Ledusjö är belagt, men det finns en del osäkerheter runt Sara Brita (Brita) som jag skall titta närmare på till hösten.
Det finns ett flertal möjliga lösningar för Brita Katarinas fader:
-Jakob Jonsson är fader
-Sara Brita har varit gift tidigare
-fader okänd.
Till annat är bevisat har jag Jakob Jonsson som fader om än med en viss asterisk trots att Brita Katarina står som fullvärdig dotter och ej styvdotter.
Jakob Jonsson har följande kommentar innan han flyttar till Skön 1864 Lesdusjö,A1:12c,1/7,s492,1853-62,son,enfaldig.
Detta gör giftermål 1862 osannolikt, Sara Brita kanske var gift tidigare.
Om dessa föräldrar visar sig hålla finns ett otal grenar ner till 1500- och 1600-talet på www.sikhallan.com.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att kolla upp en del saker eftersom jag sitter i sommarstugan på Sikhällan i Bottenhavet och ovanstående är direkta utdrag ur databas Kråken.
Jag tycker att det finns all anledning att inte lägga detta fall på hyllan utan gräva vidare i Sundsvallsområdet för att kanske hitta Brita Katarinas egentliga födelse där och då med sökning 1865-68.
S-E Johansson