NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2011
Skrivet av: Elizabeth Johansson skrivet 2011-02-03, 17:24
Hej Per!
Jag hade också sett att det stod Borgeman för Johan Axmar i dotterns födelsebok. Jag trodde att den benämningen var annat än kanske fiskare. Men nu vet jag.
Du nämnde om ättlingar till Anders Hansson ohh Kierstin Pärsdotter på Körning 2:2, det tippset verkar vara en bra ide att forska vidare på. Kanske det finns något samband med Johans hustru Magdalena Norberg där, vem vet. Johan vet jag kommer och är född i Gävle men har inte hittat Magdalena där, trots att deras vigselbok i Gävle står att båda kommer från Gävle. Fast Magdalena behöver ju inte vara född där utan kan varit piga någonstans. Kan Brita Sjöström var mor till Magdalena liksom Brita Stina Norberg är ev syster till Magdalena? En fundering bara!
 
En fråga till om fiskarfamilj från annan ort. Jag har letat i alla Husförhörsböcker i Nordingrå (som Genline har) som gäller under åren 1782-1787 och har inte hittat familjen Johan Axmar och hans familj. Kan det var så att fiskarfamiljer inte besöktes av prästen eller har du någon annan teori?
 
Hälsningar från Elizabeth