NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-05
Skrivet av: Tobias Viberg skrivet 2007-01-30, 18:43
Hej Per! Intressant att du nämner Jonas Jonsson Geting. Min ff ff ff ska enligt de uppgifter jag har fått av en släkting vara Jonas Jonsson f 1751 i Nyland, Nordingrå. Födelsebok saknas enligt min släkting men i husförhörslängd uppges ovanstående. Jonas gifter sig med Karin Pärsdotter i Gröde 1780-06-11 (Vibyggerå fs) och dör 1834-04-23 i Utanskog, 83 år, ålderdomsbräcklighet. Henne har jag sedan kunnat spåra vidare bakåt med hjälp av bl a Ronny Norbergs gårdsregister (Tack, Ronny!)
 
Jonas Jonssons föräldrar ska enligt samme släkting vara Jonas Jonsson Geting och Karin Persdotter. Geting ska enligt hfl vara född 1715 i Nordingrå men födelsebok saknas liksom vigselbok. Min släkting anger vigsel med Karin till omkr 1748. Dödsuppgifter finns inte alls i min släktings material. Hustrun Karin ska vara född 1724 enligt hfl men okänt vilken ort. Födelsebok saknas. Hon dör 1794-06-01 i Vibyggerå fs, 63 år.
 
Eftersom jag bara har tillgång till andrahandsmaterial kan jag inte närmare specificera källorna...
 
Är detta par de du nämner ovan (10 november). Jag tar gärna emot mer uppgifter om dem: Föräldrar, antal barn osv. Det verkar ha funnits fler J J Geting i socknarna därikring visade en enkel sökning på internet? Finns relationer mellan dem eller är Geting ett soldatnamn?
 
Tacksam för all hjälp!
 
/Tobbe