NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2009
Skrivet av: Lasse Waldemarsson skrivet 2009-03-01, 14:19
Hej Marita
citat från Genline
De bilder som Genline lägger ut i sitt bildarkiv kommer från de så kallade mormonfilmerna. Mormonerna filmade mellan åren 1948 - 1963 större delen av de svenska kyrkböckerna fram till ca 1895. Dock filmades originalböckerna för Födde, Vigde och Döde endast fram till ca 1859.
 
Genline har därför kompletterat med material från Statistiska Centralbyrån (SCB). Detta är avskrifter av alla kyrkoböcker avseende Födde, Vigde och Döde från 1860 fram till ca 1897. Då det rör sig om avskrifter är informationen inte lika fullständig som i originalböckerna, bland annat saknas datum för begravning, uppgift om faddrar samt ibland även dödsorsaken. Ibland finns även avskrifter av husförhör med i SCB-materialet.
 
Bakgrunden till dessa böcker är en bestämmelse från 1860 om att avskrifter av alla uppgifter om födslar, vigslar och dödsfall skulle skickas in till SCB och användas för statistik.
 
scb materialet hittar man lättast genom att i sökfönstret för Genline klicka på GIDx finns högst upp till höger om Sekvenser
Därefter skriver du in den församling du söker i rutan för Plats i detta fallet Äppelbo inget annat i de andra rutorna. klicka på Sök
Du får då upp allt som finns i scb-materialet.
Jag själv brukar därefter klicka på rutan Typ då sorteras innehållet på just, typ av bok, letar sedan reda på vigda för 1891 och klickar på denna. Då får du upp den avskrift som skickades in till SCB.
Du hittar Elin Marianas vigsel som nummer fem uppifrån.
Texten som jag citerade i mitt förra inlägg säger att de vigdes rent fysiskt i Filipstad men att en vigselattest skickades till prästen i Äppelbo som då förde in vigseln i sin vigselbok då Elin Mariana var skriven i Äppelbo.
 
Lasse