NULL Skriv ut sidan - Nora

Anbytarforum

Titel: Nora
Skrivet av: Magnus Johansson skrivet 2014-06-24, 22:29
Ewa. Tack för information om Märta i Gudmundrå sn. Jag har sett Märta Nilsdotter tidigare, men jag har inte lyckats hitta något bekräftelse på detta. Har ikväll försökt söka efter kopplingar emellan Nils Johansson/Märta Nilsdotter och släkten till den Märta (kallade Märta2 nedan) som är född i Gudmundrå. Följande kopplingar har jag hittat:
 
Nils Johansson är förmyndare till Anna Stina Eriksdotter enligt bouppteckningen efter hennes mor Anna Persdotter som dog 1821 på Sandön. Anna Stina's far hette Erik Olofsson och han var tidigare gift med Lisa Isaksdotter som var syster till Märta2's mor Brita Maja Isaksdotter.
 
Nils Johansson och hans hustru var dopvittne till dagakarlen Olof Sandmans första barn på Sandön som föddes 1820. Olof var kusin med Märta2. Deras mödrar var syskon (Lisa och Brita Maja Isaksdotter).
 
Cajsa Lisa Ersdotter, f. 1797, var piga hos Nils Johansson i Nyland, Nora. Cajsa Lisa är sannolikhet kusin till Märta2 och syster till Olof Sandman. Ett barn till Cajsa Lisa skulle senare gifta sig med ett barn till Nils.
 
Nils Johansson och hans hustru är dopvittne till bonden i Folkja Hans Ersson och hans hustru Cajsa Lisa Ersdotters andra barn, Lisa, f. 1831. Cajsa Lisa var kusin med Märta2.
 
Finns det ytterligare kopplingar?
 
Hälsningar
Magnus