NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2013
Skrivet av: Hasse Hultman skrivet 2012-10-21, 17:35
Med referens till en tidigare diskussion i juli 2011 under Resele så har jag följande funderingar:
 
Enligt Mikael Nahlén så reste Simon Olofssons hustru Märit i Bjursta till Stockholm och beklagade sig över att hennes hemman i Multrå var för högt beskattat. I den följande diskussionen nämns att Simon Olofsson skulle vara son till företrädaren på hemmanet Olof Månsson. Finns det något bevis för det påståendet?
 
Jag tycker det verkar troligare att Märit är dotter till Per eller Olof Månsson och att Simon Olofsson är son till Olof Simonsson i Tjäll. Detta skulle också förklara varför Märit benämner Bjursta som hennes.
 
Märits syskonbarn Salomon Persson i Resele skulle ju kunna vara en sonson eller dotterson till Per eller Olof Månsson och skulle alltså kunna vara identisk med den Salomon Persson i Eden i Junsele som nämndes i diskussionen.
 
Jag uppskattar att Märit föddes 1585 +- 15 år och mest troligt i senare delen av detta intervall cirka 1590. Per Månsson ska ju ha fötts 1542 och Olof Månsson satt på Bjursta till 1623 och borde däför varit född cirka 1550-1560.