NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-14
Skrivet av: Lars-Göran Eriksson skrivet 2006-05-15, 01:26
Hej Thomas !
 
Jag har en del på Ingeborg Andersdotters föräldrar, men jag reserverar mig för eventuella fel, jag har angivit källorna, så det är möjligt att kolla uppgifterna. Som jag nämner längre ner har jag gått bet på Anders Anderssons dödsnotis, där finns annars en del att hämta.
Möjligen varför han hamnade i Dingtuna, jag har sett någon teori om t ex arbetsvandringar p g a den stora nöden.
 
Födda 1719 Järna C:1
Marti 5, 8 Anders
And. Maths, Hust Marith Jonsdr. Skåle
Test: Tomas M:s och Nils Jernbom Winter i Skåle. Hust Kerstin Ols dr. dräng Pig Karin Jonsdr i Skåle.
 
Jag saknar vigselbok för Järna år 1742, men enligt Anders Anderssons dödsnotis gifte han sig 1742 med Anna Ersdotter.
 
Järna Dödbok 1773 Järna F:1
Förteckning på them af thenne Församlingens Ledamöter som År 1773 blifwit annorstädes döde och Begrafne. så wida man om them erhållit säker kunskap.
 
Arfs Anders Andersson blef född 1719 d. 5 och döpt d.7 Martä ....
..... ..... ..... ..... Blef gift 1742 med Anna Ersdotter. Död 1773 21/4. 54.1.3
 
Döda 1773 i Dingtuna, april månad. Dingtuna F:1
67. Anders Andersson från Järna V Dalarna, dog i Goksta af den gång bara Febren in Apr:lefl:54 år
 
I Järna dödbok finns i dödsnotisen för Anders mer text, men jag är inte kapabel att läsa den.
 
Födda i Järna 1719 Järna C:1
Sept 19, 22
Länsm. Eric Jacobsson hu. Elin Larsdr.  Anna
Testes: Wälb Fendr. Mich Meite, And. Jacobsson och Lars Nilsson på Myrbacka. Jung Caisa Liander, Hu Anna Larsdr. och Pigan Ingeborg M dr. i Nordanåker.
 
Döda I Järna 1790 Järna F:2
7. Enkan Anna Ersdr. f. Skålö, född 1719 19 sept
Make Anders Andersson i Skålö
3 söner 4 döttrar
Saktmodigt leverne, Magref, dödsdag 12 julii
70 år 9mån, Begr. 15 julii.
 
Ingeborg Andersdotter och Nils Jonsson är mina anor.
 
Med vänlig hälsning
Lars-Göran