NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 mars, 2009
Skrivet av: Anders Eliasson skrivet 2009-03-30, 16:00
I mitt inlägg den 24 januari 2009 - 18:28 frågade jag om vad anledningen var att min farfarsfar fick ett års fängelse och 4 års förlust av medborgeligt förtroende..
Känner att jag borde rapportera till forumet om vad som kom fram.
Landsarkivet i Härnösand skickade kopior på domstolsprotokollet, polisförhöret, räkningar för vittnesinställelse mm.
Mycket intressant läsning!
Farfarsfar har krupit under golvet till en handlares varumagasin, borrat sej igenom golvet och in i en tunna med punsch och sedan tappat ut 1 1/2 kanna. Därefter har han i överlastat tillstånd av alkoholen krupit in genom gödselrännan, brutit upp gödselluckan (varvid han skadade vredet och nedre gångjärnet). Där tillgrep han en bagge som han släpade ut samma väg och in till drängstugan där han skar ut en bog.Baggen var sannolikt inte död vid skärningen!
Handlaren hävdade i domstolen att 19 kannor god punsch hade runnit ut. Min farfarsfar bestred det i rätten eftersom han hade slagit in en träplugg i tunnan efter att ha tappat ur 1 1/2 kanna.
Intressant är också att han fick göra en levnadsbeskrivning, idag kallas det personundersökning.Beskrivningen innehöll flera intressanta upplysningar.
Min nästa åtgärd är nu att försöka hitta någon/några handlingar från Länsfängelset i Härnösand där han kan vara omnämnd.
Släktforskning är utan tvekan en spännande aktivitet!
 
Bästa forskarhälsningar från Konungarikets nordligaste Residensstad
Anders E