NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-03
Skrivet av: Bengt Blom skrivet 2007-01-02, 19:36
Hej Susanne
Det är något som inte stämmer. Jag ser i Agneta Olofssons, Junsele bönder, att Anders Henriksson, Eden 5, har en dotter Abluna som bör vara född ca 1725. I högerkolumnen bredvid Abluna finns anteckningen Kyrkobordet. Går man till Kyrkobordet så hittar man där Abraham Ersson Trygg med hustru Abluna Andersdotter, d 1805-09-21 i en ålder av 80 år, vilket borde innebära att hon är född ca 1725.
Går man tillbaka till Eden 5 så kan man se att Anders Henriksson har en syster Ablona som enligt anteckning i högerkolumnen skall vara gift med Abraham Trygg.
I Gavelins: Åseleborna anges Markus Danielsson vara gift med Apollonia Andersdotter, dotter till Anders Henriksson och Apollonia Grelsdotter. Denna Apollonia dör enligt Gavelin 1800-12-07.
I Strömbergs båtsmansdatabas kan jag hitta två Abraham Trygg. Det är dels Abraham Ersson Trygg, f 1692 i Liden och dels Abraham Josefsson Trygg, f 1821 i Junsele. Det förefaller då vara Abraham Ersson Trygg som är gift med Abluna Henriksdotter. Enligt Strömberg skall dock hans hustru heta Abluna Ersdotter, f 1890.
Abraham Josefsson Trygg skall enligt Strömberg vara gift med Anna Israelsdotter, f 1723 i Fjällsjö. Honom verkar vi kunna räkna bort.
Min slutsats är att uppgifterna under Kyrkobordet måste vara fel. Eller också finns det två Abraham Eriksson Trygg, vilket förefaller mindre troligt.
Blev du något klokare?
 
M v h
Bengt