NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-08
Skrivet av: Elisabeth Johansson skrivet 2004-06-23, 07:43
Martin,
Det låter ju som att det skulle kunna vara vår Olof Matssons mor du hittat. Själv har jag hittat två misstänkta söner i kyrkoräkenskaperna som båda dör små. Den 5 Maj 1698 dör Olof Matssons son Mats i Utby 8 månader gammal. Och den 26/11 1702 dör ännu son till Olof Matsson i Utby även denna vid namn Mats, född den 7/11.
 
Martin och Stefan,
Jag har studerat era inlägg om Nils Isakssons härkomst och vill bara kolla så jag har fattat rätt.
Isak Nilsson (Braas, Brask ....) gifter sig 1688 med Marit Olofsdotter (död 1696) och de får dottern Marit. Isak gifter om sig rätt så omgående med Karin Johansdotter och Nils föds 1697. När Isak dör gifter Karin om sig med Olof Matsson och får dottern Karin.  
Frågan är ju då när Isak Nilsson dör, han finns ju inte som död i kyrkoräkenskaperna efter 1698 om han inte dog det år som verkar ha försvunnit i min avskrift av LI:4 (1704 om jag minns rätt). Man kan ju också fundera på vem som är modern när Nils döper sina döttrar till Anna, Marit, Karin, Brita och Kerstin i denna ordning. Karin får väl anses som mest trolig moder om nu Nils verkligen är född 1697.
 
/Elisabeth