NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-20
Skrivet av: Hans Sjöqvist skrivet 2003-02-17, 18:22
Hej Essan!
Det var ett tag sedan vi pratade med varandra.Jag har läst i en bok av en L.Bäcksbacka som heter  St Petersburgs Juvelerare, Guld-och Silversmeder 1714-1870 Utgiven av Konstsalongens förlag Helsingfors (Katalognr 61 H Kungl. Biblio-teket Stockholm) En peter Gerasimov är nämnd 1759 som guldarbetare i St Petersburg.   Lustigt men någon antagligen min farmor lär ha sagt någon gång att familjen hade en lantegendom utanför St Petersburg. Men det går så många  skrönor om Alexander så denna får väl tas som en i mängden.
Själv har han ju uppgett sin hemstad som Kazan (Sollefteå Tingslags Dombok (AI:a 38) 1825)
 
Namnet Gerasimov är ett alldagligt ryskt namn det finns otroligt många som heter Gerasimov i Ryssland.
Alexander har nog idealiserats av min släkt min farmor höjde honom till skyarna. Med tanke på att han blivit kallad till tings 1825 för att ha utövat Blodskam med sin styvdotter Stina Brita kan man förstå att man ville bättra på lite. Det var ju hennes morfar. I släkten har man alltid talat om Ryssen som far till min farmors mor Ryss Erika Trots att han blev frikänd mot sitt nekande var det ganska uppenbart att han var fadern.( Min anm.) Antagligen lär vi nog inte hitta så mycket mer handlingar där han förekommer. Det skulle kanske kunna vara de Ryska militära handligar ca 20-30 skilda akter (åren 1808-09)som finns förvarade i Riksarkivet i Helsingfors. Kanske, möjligen finns han med där i någon Rulla över manskap. Han har själv uppgett att han tjänstgjorde som jägare vid det 26:e Ryska Kejserliga Jägarregementet ( Sollefteå Tingslags Dombok (AI:a 38) 1825)
Jag har också hittat honom tjänstgörande vid Stockholms Escadre 1813-14.
Ha det gott
M v h
Hans