NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-17
Skrivet av: Peggy Berglind skrivet 2003-12-17, 14:08
Hej till alla er som är släkt med följande familj!
 
Isaac Israelsson
Fädbod West ved Wanåhn 1 fädbodställe brukas av:
Israel Isackson, Anders Christopersson, Niels Andersson, Lars Matzon i Skåle.
Källa: Järna Hembygdsblad nr 2 Årgång 12, juni 1993. Allmogen ähren som nogast efterfrågade. 1663-1664 års inventering av fädbodar i Järna socken hämtade ur skrifter utgivna av ortsnamnsregistret i Uppsala.  
 
Finner sedan inte denne Israel Isaksson efter 1674 i L:2 då föräringar till kyrkan börjar.
 
Hans hustru torde vara .
Isaack Israels moder i Skålö f. 1617 d. 1687, 70 år.
 
Barn:
1. Hans Israelsson Jerner d. 1710.
2. Isaac Israelsson f. 1645, d. 1698 i Skåle.
 
Isaac Israelsson och hans hustru Anna Halvardsdotter får följande barn:
1. Karin Isaksdotter f. 1673 i Skåle, bondh. i Westerdalerne, gift med Erik Mattsson f.1678 i Nordanåker. Då Karin avlider står bara att hon är född i Skåle men inte vem som är hennes föräldrar.
2. Israel född1679 (Enligt Hfh) Järna, Skålö (X 1740)
3. Erik i tjänst på landet i Arboga. (Enligt farbrodern Hans testamente)
4. Alvare (Skall vara i tjänst hos änkefrun, alltså hos sin moder Anna Halvardsdotter som är änka 1711 då testamentet efter Hans skrevs. Alvare finns ej med 1716.)
5. Anna Isaksdotter är f. 1692 Järna Skålö, d. 1764-06-30 Järna Skålö. Hon är gift 1717 med soldaten Olof Larsson Fakt, f.1693, d. 1769-11-22 Järna Skålö. (Enlit testamentet skall hon vara född 1694, men här får vi anta att det är rätt Anna då hennes föräldrars namn står uppskrivna i hennes dödsruna) )
6. Lars Isaksson f. 1696, död 1724.
 
Sidan 17 Skåle åren 1616-1623, i volym AI:1 Järna 1716-1744.
H. Anna Halvardsdotter
(D. Karin Isaccsdotter gifter sig 1704 så hon finns hos maken.)
S.Israel Isaksson
H. Anna Nilsdotter
Systern. Anna Isaksdotter
Brodern. Lars Isaacsson
(Det står i testamentet att Anna och Lars bor hos sina syskon.)
 
På sidan 47 i Skåle AI:2 Järna 1716-1745
Här står systern Anna Isaacsdotter överstruken, hon gifter sig 1717.
Brodern Lars dör 1724.
 
Jag har studerat alla Isak och Israelssöner i Järna från 1671-1700, och kommit fram till att det är dessa 6 barn som får ärva sin farbror Hans Jerner.  
 
Jag har tidigare infört ett dokument från Klercker-Mattonska samlingen och tydde det som det stod Klas Jerner och en av döttrarna hette Maria.
 
Sökte sedan vidare och fann i Stockholms RR o mag Bouppteckningar på Jerner.
 
JERNER HANS, korpral under gardet, d. 8/10 1710 i pesten.1711/2:704
Mammens broder: avl. Israel Israelssons barn:
 
a) Israel Israelsson
b) Karin    
c) Erik
d) Alvare
e) Lars Israelsson, 14 år
f) Anna Israelsdotter, 16 år
 
hustruns sonson: Törner, Johan, 15 år.
 
Ett litet aber barnen skall vara Isaacssöner och döttrar. I Järna finns dock inga andra Israelssöner med denna konstellation varför jag drar slutsatsen att det skall vara Isaac Israelsson som är Hans broder.
 
Ett annat påpekande som jag gjort är att Ingeborg Isaksdotter född i Skåle 1688 skulle vara dotter  till vår Isaac Israelsdotter och Anna Halvardsdotter faller nu. Hennes föräldrar måste vara Isaac Olsson och Anna Halvardsdotter. (Denna Anna Halvardsdotter måste vara någon annan en vår Anna Halvardsdotter. Kan inte finna någon Isaac Olsson i böckerna.)
 
Har nu fått kopior från bouppteckningen från Stockholms stadsarkiv. Att jag överhuvudtaget sökte denna bouppteckning berodde på att jag söker efter Jerner från Säterbo i Sörmland på min mammas sida. Och så råkar jag hamna i just den familj i Dala järna jag är släkt med på min farmors sida.
Om ni nu är intresserade att läsa bouppteckningen efter Hans Jerner får ni gå in på min hemsida.
 
http://home.swipnet.se/peggy_berglind/  där klickar ni på Gerda Augusta Svedling, sedan går ni vidare till nummer 6960 och 6961 efter dem står barnen Isaac och Hans. Efter Hans står bouppteckning, den kan ni klicka på.
 
Hoppas det hela inte blev alltför rörigt.
Med vänlig hälsning Peggy Berglind