NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-27
Skrivet av: Olle Strandberg skrivet 2001-03-04, 15:14
Det ställe där Bernhard Holmqvist med familj slog sig ned var Näset vid Bysjön, Junsele. I mitt föregående inlägg glömde jag att nämna att det också var något för samlare av konstigheter i födelse- och dopboken för Junsele.
 
Per Högsten, Öfra, Junsele o h h Marit Johansdotter hade tre barn, Carl Johan Högsten f 1875 24/1 i Junsele, Ida Maria Högsten f 1876 15/10 i Junsele och Gustaf Adolf Högsten f 1879 27/7 i Junsele. I fb för Junsele anges att Carl Johan är f oä. Moder pigan Maria Johansdotter från Sandsätra by, Värmaland. Faderns namn anges ej. För Ida Maria anges föräldrarna vara arbetaren Per Högsten o h h Maria Johansdotter, moderns ålder anges vara 26 och faderns 43 år.
För tredje barnet Gustaf Adolf anges att föräldrarna är bonden Per Högsten o h h Marit Johansdotter(29 år). Prästen har således i två fall kallat modern Maria och i ett fall rätteligen Marit. Kruxet är att Marit hade en
syster som hette Maria och som en tid var piga i Öfra innan hon 1883 gifte sig till Vallen, Junsele. Så frågan är, har prästen skrivit in fel namn på modern i fb. Att det kan uppstå tvist om vem som är far till ett barn kan jag godta men tvist om vilken som är ett barns moder måste vara ovanligt.
 
I hfl 1900-1911 Junsele sid 573 har prästen invid
Karl Johan Högstens namn skrivit: Den 10 oktober
1908 af P.Högsten o.h.h. Marit Johansdotter legitimerad såsom  son före äktenskapet sammanaflad... otydligt och svårläst.
 
Allting tyder på att det är Marit som är mor till de tre barnen och att prästen bommat två av tre. Men det är ju öppet för var och en att göra ett halsbrytande försök att göra Marits syster Maria
till mor åt någon av de tre barnen.  
 
Hälsningar
Olle
 
Slutsats.