NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-27
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2001-02-05, 18:08
Tack Hans Sjöqvist och Göran Stenmark för intressanta svar! Nej, jag har inte kollat tingsprotokollet vid Gudmundrå urtima ting 1849.  
 
Jag kanske ska berätta om bakgrunden till mitt intresse. Min ana Elisabet Carolina Medin (hon kallas också Svedin) har ett levnadsöde som påminner mycket om Anna Alexandersdotters och blev liksom henne mor till flera oäkta barn utan kända fäder. De är ungefär jämnåriga.  
 
När så ett av dessa oäkta barn, Jonas Höglin, döper sitt första och enda barn 1866 i Högsjö så är Anna Alexandersdotter första kvinnofadder. Troligen bär hon barnet. Jag undrar om det finns någon relation mellan Elisabet Carolina Medin/Svedin och Anna Alexandersdotter.
Mer bakgrund om Medin finns här (klicka) (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3711/2277.html?951753606).
 
Jag misstänker att det finns något om henne i domböckerna, men var? Hon figurerar i Sidensjö, Sollefteå, Gudmundrå och Högsjö och kanske fler ställen. Tre oäkta barn, men de är födda efter 1843 och då togs inte sådana fall upp vid tinget. Åtminstone en gång intagen på häktet för kringstrykande och kvacksalveri, men bara förpassad till födelsesocknen Sidensjö och ingen hänvisning till någon dom. Finns det något register till domböcker i Ångermanland för mitten av 1800-talet? Man kan ju inte läsa igenom allt från pärm till pärm.