NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2008
Skrivet av: C-G-A Bartholomew skrivet 2008-08-25, 19:45
Hej,
 
Nu har jag fått Bou för Katarina Reftman,denna gjordes 1744-09-20 och även hennes d-datum finns med vilket var 1743-08-26,Personer som finns omn är som följer, Jon Eriksson i By,Lorens Sund,Hr Sellström,Pigan Katarina Mars??,Karl Eriksson,Olof Rosel,Nils Edberg,Hr Rynelius,och Nathanael är enda Barnet, Bou undertecknades av Olof Hapstadius.
 
 
Tog även ut en Bou på Elsabet Hellman gm Daniel Lodin,och där framkom några intressanta saker men först sönerna Peter Wattrang var Camrerare i Sthlm(visste jag inte),och i övrigt så finns Olaus Wattrang komminister i Nordmaling,halvbroder Kantor Hans Wattrang,Johan Wattrang Bokhållare vid Manufactur Contoriet i Sthlm,och av Barnen med Daniel Lodin så är Daniel Lodin och Anna Elisabet gm Handlare Mathias Näsman (Vem är han?)med.
 
men vad som slog mig är att längre in i Elisabet Hellmans Bou så finns en Apotekare Reftenius vilket då bör vara Bengt, av vad jag har läst mig till så fick han 1752 rätten att öppna Apotek i Härnösand,kan Karl Adam Reftenius Notarie i H-Sand var en son eller broder till Bengt?,det finns ochså en Adam Reftenius ohh Anna Grönbeck som får en son Gustav 1763-07-16 och en dotter Eva 1767-06-30 båda födda i St Petri fs i Ystad,och som dopvittne så förekom en Apotekerska vid namn Schwartz, kan denne vara samma person som Karl Adam i H-sand?,sedan så har jag funnit ytterligare en Apotekare(har varit det i Söderköping) vid namn Johan Reftenius omn i Vecko skrift för Läkare och Naturforskare från 1784 band V,
 
Så här ser vi ytterligare en familj som börjar sitt efternamn på Reft,och vidare så fanns det en Professor Reftelius i Uppsala plus några till bla en Maria Justina Reftelius gm Olof Abraham Burman,dessa är de enda jag hittils har hittat som har Reft i början på sitt efternamn finns det möjligtvis någon by eller ort i Södra Sverige som börjar på Reft?
 
Mvh
Gillian