NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 september, 2008
Skrivet av: C-G-A Bartholomew skrivet 2008-08-20, 16:37
Ang Elisabet Hellman som var gift(Ytterlännäs 1727) med handlaren Daniel Lodin i Härnösand var det även hon som var gift med Erik Wattrang d 1717?,har sett att hon av vissa kallas Olofsdotter Hellman,i mtl för Härnösand har jag sett henne som Elisabet O Hellman,vet någon möjligtvis om det fans ytterligare en Elisabet Hellman f runt 1700 i Härnösand,jag undrar eftersom Daniel Lodin skall vara f 1700 och Elisabet skall vara f 1686 det skiljer alltså 14 år mellan dom vilket inte verkar stämma men heller inte omöjligt,
 
Så denne Elisabet Hellman f 1686 vem kan hennes far vara?,en syster till Erik Wattrang nml Katarina var gift med Mathias Hellman d 1699,kan det var så att denne Mathias hade en bror vid namn Olof? med tanke på att Mathias Hellmans farfars namn var Olof Hellman,och Olof Hellmans son var Peder Hellman som var gift med Elisabet Beronia mao Mathias far och mor,
 
Elisabet Hellman var även med som dopvittne till Borgaren Olof Hapstadius barn Nataniel Hapstadius f1743,men vem var Olof Hapstadius föräldrar? har på känn att han passar in i denna härva men hur? för han kan inte vara en son till Nils Hapstadius d1683-84 som enligt annan källa(se anbytarforum)var gift med en Sofia Nilsdotter som levde änka 1784,
 
Min andra hälft lyckades hitta att Olof Hapstadius är omn i Ytterlännäs när han ger något av inventarierna(svårläst) till Ytterlännäs kyrka se Ytterlännäs C:1 1688-1745 GID:2098.6.89400.så någon koppling till Ytterlännäs bör väl finnas men hur den ser ut vet vi ej ännu,
 
Mvh
Gillian