NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-20
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2003-01-07, 23:14
Hej!
 
Jag ser att det har förekommit diskussioner om fältväbeln Axel Sidenboms familjebakgrund här för ett tag sedan. Vill lämna ett litet bidrag till forskningen eftersom undertecknad själv är ättling till denne soldat genom hans dotter Marta Sidenbom och har kollat på Riksarkivet. Det finns en bouppteckning efter Axels pappa Johan Larsson Sidenius (1684:718) på mikrokort  
[01 Stockholms RR O MAG BOU-reg 1578-1700 DO1600 2/6].
 
Där framgår det att Johan Larsson Sidenius var kassör vid Tjärkompaniet och dog 1682. Han efterlämnar sin hustru Karin Lennartsdotter och barnen:
 
Johan, 25 år, krukmakaregesäll  
Lars, 24 år
Lennart, 21 år, bokbindaregesäll
Axel, 19 år, soldat
Abraham 14 år
 
De tre äldsta barnen var vid bouppteckningstillfället (om jag tolkat rätt)  
vistandes i Reval och de två yngsta barnen i Jämtland. Summa 677 daler.
 
Kollade vigseltillfället [01 Riddarholmen, Sthlm C:1 1636-1735 (C,E,F) 7/10]
 
November then 16 Wigdes Johan Larsson Sidenius och Karin Lenardsdotter
 
Jag har provat att kika i doplängden i samma bok (Riddarholmens församling) om jag kunde hitta Abrahams dopnotis men lyckades bara med de två äldsta barnen, Johan som döptes 1657-08-20 som son till kassören Johan Larsson och Lars, döpt 1659-01-08, son till Rosenhanes kassör Johan Larsson. Vet dock inte om denne Johan Larsson är identisk med JLS. Hustrun hette alltså inte Leonardsdotter i efternamn. Eftersom de tre äldsta barnen flyttade till Reval kan tala om att hustrun Karin Lennartsdotter kom därifrån. Familjen tycks bo på Riddarholmen fram tills omkring 1660 och senare flyttat till en annan församling i Stockholm? Det var allt som jag fick fram om JLS.
 
Med vänliga hälsningar
 
Constantinus Lindfors