NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-19
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2001-10-07, 20:41
I Släkt och hävd nr 1-2 1982 ställde Gun Boberg en fråga om Axel Sidenbom. I brev till henne  augusti samma år redogjorde jag för härstamningen från Sidensjö. Den framkommer bl.a. på Brunflo ting 15-18 april 1730. Där instämde hustru Anna Sidenia på systern Helena Sidenias vägnar syskonbarnet [d.v.s. kusinen] avskedade fältväbeln Axel Sidenbom angående arvspengar från Sidensjö. Bland övriga släktingar nämns Jöran Gol?n och Abraham Andersson i Sidensjö. Systrarnas fader, Daniel Larsson Sidenius, omtalas som farbror till Axel.
 
Beträffande Sidenbom skriver han i en meritförteckning att han föddes 1661 i Stockholm. I G.Ullbergs Huså bruks historia (s. 64) uppges att han skulle härstamma från livländsk adel, men det är alltså oriktigt.
Att hans och brodern Abraham Sidenius patronymikon är Johansson framgår av mönsterrullorna för Jämtlands regemente. Föräldrarna var vad jag vet aldrig bosatta i Jämtland.
 
Abrahams son Lennart föddes 1702 6/4 i Frösö sn. Denne omtalas i Hans Hammonds Den Nordiske Missions-Historie ... (Kiöbenhavn 1787; s. 851ff) som vice pastor i Buksnes, Lofoten från 1728.
I danska herdaminnen uppges Isak Sidenius vara född 1712 24/9 i Jämtland av pälsvaruhandlaren Abraham Olsen S. och Birgitte Mogi (se t.ex. Personalhistoriske, statistiske og genalogiske Bidrag til en almindelig dansk Pr?stehistorie, del 3, Odense 1871, s. 477). Någon Isak Sidenius finns inte i födelseböckerna. Däremot en son Sakarias (f.1712 20/9 i Frösö) till Abraham Sidenius och hh Brita Månsdotter. Utan tvekan har prästen här skrivit in fel dopnamn, för något spår efter en Sakarias har jag inte påträffat vare sig i Frösö dödbok eller skolmatrikel.