NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-07
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2000-06-17, 01:07
Tony

Några kortfattade uppgifter om Umeborna i Härnösand:

1/ Finns ej i födelseboken i Umeå
2/ Isac är son till Anders Persson och Christina Isacsdotter i Innertavle i Umeå socken
3/ Lars är bror till Isac ovan
4/ Anna Christina finns vare sig i Umeå sockens eller stadens födelsebok
5/ Hans är ej född 1725 utan 1733 och son till rådmannen Petter Biur och Anna Maria Arctedia
6/ Någon Jonas Edsberg har jag inte kunnat finna i källorna. Hustrun Margareta Hagman var dotter till Lars Hagman och Anna Gris i Umeå stad.
7/ Se herdaminnet
8/ Finns ej i stadens eller socknens födelseböcker
9/ Enligt mantalslängden 1748 finns en dräng Hans Hedman i byn Västerhiske. I domboken för Umeå stad omnämns 1753 en urmakare Hans Hedman.
10/ Lars är son till Anders Hertzberg och Catharina Trast i Umeå stad.
11/ Zachris är född 1773 och ej 1778. Han är son till Jonas Höglander och Christina Persdotter i Umeå stad.
12/ Jag har en Olaus Stenbeck som collega 1690 i Umeå stads mantalslängd. Vidare en uppgift om att han skall ha varit pedagog vid Umeå skola 1685, samt att matrikeln över i Uppsala studerande norrlänningar anger att han var bataljonspredikant 1690. Patronymikonet var nytt för mig samt att han skall ha varit född i Umeå?
13/ Emanuel hette Sundgren (ej Lundgren) och var son till hjulmakaren Anders Sundgren och Margareta Löfgren i Umeå stad
14, 16, och 17, för lite uppgifter att gå på
15/ Nils Nordsten, det finns även en Anders Nordsten f 1775, men jag vet inte ursprunget till någon av dem
18/ se herdaminnet
19/ Inga uppgifter
20/ Nils var son till sjöfaranden Olof Rönholm och Maria Catharina Hagman
21/ Johan var bror till Emanuel ovan
22/ Ander var bror till Isac och Lars (nr 2 och 3 ovan)
23/ Carl var troligen son till avskedade soldaten Per Andersson Jägare och Elisabeth Tillberg i Västerhiske, Umeå socken.
24/ Jonas var son till Jonas Öman och Magdalena Skiär i Umeå stad.