NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-07
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2000-05-31, 23:37
Tony och Carl m fl med Härnösandsintresse.
 
Här kommer ett antal frågor/uppgifter om personer som vistats i eller haft någon anknytning till Umeå men med någon koppling till Härnösand. Om någon har kompletterande upplysningar om dessa personer är det av intresse för mig. Om det finns Umeåbor i förskingringen (dvs Härnösand) som ni har uppgifter om så kanske jag kan lämna upplysningar om vilka dessa var.
 
a/ Lars Borenstrand f 1714, burskap 1760 uppsagt 1769. Gift 1744 i Umeå med Anna Sigrid Biström. Var enligt domboken 1744 borgare i Stockholm. Det finns ingen anknytning till Härnösand i mina källor utöver att jag noterat att det finns två stycken samtida personer i Härnösand med namnet Borenstrand; Christoffer och Henrik Borenstrand.  
 
b/ fru Christina Elisabeth Biur från Härnösand är dopvittne 1761 till Mårten Grans och Christina Helena Biurs (d t Petter Biur) barn i Umeå  
 
c/ Sämskmakaren Bengt Pettersson Esberg f 1701 fick burskap i Härnösand 1744. Han gifte sig 1745 med änkan efter Erik Lind i Härnösand, Maria Warg, och flyttade några år senare till Umeå där han verkade till sin död 1766. Vem var han?
 
d/ Catarina Linstedt från Härnösand var 1738 dopvittne till stadsfiskalen och landsgevaldigern Petter Öhmans (f 1696) barn Bernhard. Petters hustru hette Anna Lambert och var från Umeå. Petters ursprung är däremot okänt. Härnösandsanknytning?
 
e/ Skräddaren Petter Stenman finns i längderna för Umeå stad 1701-1717, därefter har han avrest söderut enligt länsräkenskaperna. Jag har en uppgift om att han skall vara bosatt i Härnösand 1727. Stämmer det? Han återvänder dock till Umeå där han dör 1748.
 
f/ Mickel Johansson Thåman, tullnär i Umeå och i längderna 1699-1712. Enligt mantalslängden 1714 vistas han i Stockholm. Han skall ha bott i Härnösand 1683-1690 och enligt Klercker var han tullnär i Piteå 1696. Han hade en bror Mårten, som var tullnär i Torneå och dog där 1737, 82 år gammal. Jag har en uppgift om att det fanns en borgare Johan Olofsson Thåman i Härnösand under senare delen av 1600-talet. Fadern?
 
g/ Lars Åslund f 1759 vinner burskap som kopparslagare i Umeå 1785. Han gifte sig 1783 i Umeå stad med en Härnösandsflicka, Maria Christina Grafvelius, och återflyttade senare till Härnösand. Han skall ha varit brorson till kopparslagaren i Härnösand Nils Åslund f 1729. Men varifrån kom Lars ursprungligen?