NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juni, 2010
Skrivet av: Ann Markström skrivet 2009-12-02, 10:21
Ann-Mari,
 
Hur länge har Du släktforskat, och vilka databaser har Du tillgång till, och vilka tycker Du är bäst?
 
Min farmor Aline Rebeckas föräldrars namn fann jag i Ådalens Släktforskarförenings Register över födda i Graninge, då jag tog ett 3-timmarsabbonnemang på SVAR en kväll.
 
Jag är osäker på hur långt tillbaka i tiden den finns kyrkoböcker över Graninge/Helgum/Långsele, och på vad/hur mycket som är inlagt i databaser/digitaliserat.
 
Åter till min farmors mors, Matilda Elisabet Olsson, familj:
 
Du fann ju namnet och födelsedatum på Matilda Elisabets mor, Lisa (Martins Lisa) Elisabeth Katarina (Katrina) Ersdotter, född 1846-09-11 i
 
 
Helgum AI:9A sid 83 (1882-1892) ,
 
 
skrev Du. Där är hon ju med som vuxen, tillsammans med sina barn.
 
Finns det möjlighet, tror Du, att finna Elisabeth Katarina Ersdotter som BARN någonstans, så att man får reda på HENNES föräldrars namn?! ;-)
 
Jag ska lyssna på inspelningen med min Farmor igen för att se om jag kan lyckas uppfatta något ytterligare av det hon berättar...
 
Det verkar ju som att Lisas alla barn har samma far, faktiskt. :-) Om de använt sig av patronymikon, eller vad det heter, på förste sonen. Martins son = Martinsson, och sedan gått över till det försvenskade Olsson/Olsén, förmodligen Olsen från början, då morfar Martin ju uppgavs vara norrman.
 
funderar Ann! ;-)