NULL Skriv ut sidan - Gålsjö

Anbytarforum

Titel: Gålsjö
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2014-12-05, 16:22
Jag instämmer med Hasse. Min uppgift vid skrivande av släktböcker i Sidensjö, Anundsjö, Nätra var just båtsmännen och jag har stor erfarenhet av att försöka bestämma ursprunget för ångermanländska båtsmän. Sex års skillnad är fullt möjlig. Läget efter Karl XII:s krig var kaotiskt, många av de som tillsattes under och efter kriget är avskedade soldater från finska armén vars hemtrakter hade fallit i ryska händer i freden 1721. Då fungerade det inte att vara så noga med åldersuppgiften utan mönsterskrivaren besiktade båtsmannen och försökte göra en egen bedömning om huruvida han dög till båtsman. Det låg i allas (båtsmannens, mönsterskrivarens, roteböndernas) intresse att båtsmannen som antogs inte skulle diskvalificeras av åldersskäl av något högre befäl på flottstationen utan det låg nära till hands att underskatta åldern på en äldre (och att överskatta åldern på en som var i yngsta laget). Om kyrkoböckerna i Boteå är tillförlitliga skulle Johan ha varit 33 eller 35 år vid antagandet. Det såg bättre ut att skriva in åldern 27.