NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2012
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2012-04-12, 13:44
Karl-Einar (18 mars)! I Hans Olofssons dödsnotis [Dal C:2/s219] går det inte att utläsa i vilken månad 1850 han dog (drunknade), men det gör det däremot i hfl Dal AI:5/s25: Död 6/3. Beräknat från detta datum och baserat på den exakta ålder som står i dödsnotisen, blir födelsedatumet 1799-09-18, vilket står på åtskilliga andra ställen, som du också påpekar. Jag tror därför att han föddes 1799-09-18 och dog 1850-03-06. Det andra födelsedatumet är nog framräknat från ett (fel)gissat dödsdatum.
 
Tyvärr hittar inte jag heller var eller av vem han var född. Någon av döttrarna har säkert samma namn som hans mamma: Lena Stina, Anna Brita, Märta Greta, men vilket? Svärmodern hette i alla fall Stina. Förutom namnen Grels, Olof och Hans så finns Petter, Erik och Johan hos hans söner, vilket kan vara ledtrådar till manliga släktingar. Kolla dopvittnena, som kan ge tips på släktingar!
 
Bonden i Hörnäs i Gudmundrå [Gudmundrå AI:1/s57], Erik Jonsson, där Hans var dräng 1822, kom från Stigsjö, ohh Malena Larsdotter kom från Viksjö, dit paret flyttade tillbaka runt 1823. Kanske har Hans sina rötter där (även om jag inte hittar dem)? Det år Hans flyttade från Gudmundrå till Dal, 1823, var han dräng hos Per Eriksson ohh Anna Eriksdotter i Mjövattnet [Gudmundrå AI:1/s79]. Kanske var han finnättling?