NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2012
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2012-03-18, 12:37
Per, intressant vinkling!  
Jag har funderat vidare på ditt Önnesdotters-tänk. Om hon hette Kerstin Önnesdotter, så dog 1719 en hustru Kerstin Önnesdotter i Stigsjö efter att ha legat sjuk ett halvt år av vattusot (C:2/88). Ingen by angiven. Om detta var Jon Danielssons i Mjövattnet hustru, varför dog hon i Stigsjö? Jo, hon kan ha flyttat hem till (sin? och) Jon Danielssons dotter Elisabet i Västanå, som 1714 gifte sig med Erik Eriksson från Västanå. De hade f.ö. också en son Önne.  
 
I Mjövattenhemmanet kring 1718/1719 fanns inte så många kvar av Jon D:s familj: Han själv dog 1713, och 1715 var alla? tre vuxna söner döda som båtsmän, och alla? döttrarna bodde i Stigsjö. Kvar var änkan efter sonen Erik Jonsson, och hon gifte om sig 1718 med Anders Grelsson, och de bodde kvar på Mjövattnet1 några år. Kvar var också inhyses Henrik Henriksson med hustru Karin Danielsdotter, som 1719 gifte om sig med Tomas Tomasson, också inhysesboende. Tomas och Karin drog 1724 vidare till Pyhäjoki.  
 
Jag har ingen bra koll på Stigsjöborna, så det kan ju visa sig att denna hustru Kerstin Önnesdotter var gift med någon annan där i Stigsjö. Då faller hon bort. Jons tänkbara hustru Kerstin kan ju också vara en styvdotter till Önne Z., som du sa, och heta Pålsdotter. Det funkar också. Och vi har en förklaring till kusinförhållandet. Spännande.  
 
Sedan har vi dopvittnena till Jon Danielssons barn att ta hänsyn till, där flera var boende i Jättesta och Östby i Gudmundrå (förutom de i Näst- och Mjövattnet). Men här vågar jag inte gissa. Har för lite kunskap. Och vem var då Karin Danielsdotter i Mjövattnet?