NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 januari, 2012
Skrivet av: Nils-Göran Andersson skrivet 2011-12-29, 10:40
Hej Leif
Jag har följande tingsprotokoll som handlar om Glasmästaren. Finns det flera? Se nedan.
 
Jag tar endast med texten från de tre senaste från år 1689, 1690 och 1691.
 
Han har så vitt jag kan förstå dött mellan tingen 1688 den 8 och 9 oktober och 1689 den 27 och 28 maj. Men var hittar man dödsnotisen?
 
Vart tog hustrun och de odygdiga barnen vägen?
 
Jag tolkar texten från Vårtinget 1689 som att han skull ha haft någon typ av släktskap med Henrik Henriksson vid Hisken. Kan det vara Henrik Henriksson Finne 1622-1719 död i Mörtarbo?
 
Vårtinget 1682 13, 14 och 15 maj.
 
Vårtinget 1684 den 25-26 april.
 
Vårtinget 1684 den 25-26 april.  
 
Hösttinget 1685 den 2-3 oktober. Skottpengar för björn.
 
Vårtinget 1688 den 25-26 maj.
 
Hösttinget 1688 den 8 och 9 oktober.
 
Vårtinget 1689 den 27 och 28 maj.
 Hendrich Hindersson widh Hisken androg att döde Lars Larsson wid Kalfwen haar  
orättmäteligen sigh tilwäldat dess arfwemedel på 100 d och begiärade blifwa huilpen till  
betalningen uthi dess effterlåtenskaap.
Resol:
Efftersom mera Creditorer och gieldh effter denne karl finnes, afsades, att alle Creditorerne  
som förmehna sigh hafwa något till att uthsökia måge sigh infinna på näste Tingh och då  
afhända domb emellan sigh om porhcenten, där till altså dhe och Enkian sampt Erfwingarne,  
om dhe hafwa något emot Creditorernas fordringar att påminna, nu genom offentel uthroop  
inmahntes.
 
Hösttinget 1690 den 22 o 23 sept:
 Lähnsmannen androgh att fordom Glaasmestarens Lars Larssons Torp är dömbdt wordet på  
Extraordinarie tinget marty 1689 att gåå i betahlning för det som borde betahlas effter honom,  
och nu finnes för tiden ingen som Torpet erbiuder lösa, altderföre dhen till befordring och  
säkerheet som kan sätta lust att handla det till sigh effter skattningh, läth han nu opbiuda be.e  
torp 1.e gången.
 
Vårtinget 1691 den 22 och 23 maj:
 Länsm And Bengtsson läth opbiuda 2 gången Glasmestarens Torp widh Kalfwen den till  
säkerheet som det lösa willia. Och sadhe han sigh nu fådt handelsmän till Torpet, nembl  
Anders Michelsson i Kooberh, Pehr Mattsson,Anders Olsson, Johan Larsson och Anders  
Johansson i Berga,Anders Andersson i Amshyttan, Daniel Ersson och Lars Ersson ibm sampt  
Michel Johansson i Ostbo. Desse Godhe Män sadhe sigh hafwa betänkt att uthläggia Torpets  
Tächt, och willia i ett kiärr intaga sigh en rödningh i dess ställe, ty där Tächten ligger går en  
wägh framom och deh wäghfahrande hindras om dhen hålles wid macht.
 
Har du några ideer eller svar.
 
Nils-Göran