NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2010
Skrivet av: Hasse Hultman skrivet 2009-12-08, 11:11
Lars har jag också avfärdat. Det är nog Isak Larssons son Lars som spökat.  
 
Jag hittar inte heller att Henrik någonsin kallat sig Östman. Detta stärker din hypotes att han inte skulle vara bror till Mats. En annan sak som stärker din hypotes är ju att om Mats och Henrik var bröder så var ju Henriks dotter Katarina gift med sin kusin. Därför anser jag precis som du att Henrik nog var född i Vojen. Hans mor hette i så fall Karin Henriksdotter, så det passar ju bra. Karin var född 1664 enligt åldersuppgiften i dödsboken. Hon fick sitt yngsta kända barn Johan 1712, vid 48 års ålder(?). Det är alltså knappast troligt att Henrik var född senare. Sonen Lars var född 1708 och jag gissar att Henrik var född ännu tidigare, med största sannolikhet före 1706. Om Isak Larsson och Karin Henriksdotter gifte sig vid 30 års ålder, så bör Henrik alltså ha fötts mellan 1695 och 1706.
 
Om man vänder på resonemanget och tittar på Henriks barn och om man antar att Katarina född 1732 är Henriks första barn och att han fick henne vid 30 års ålder eller senare så skulle Henrik varit född 1702 eller tidigare. Slutligen om man kombinerar de två resonemangen så skulle Henrik ha fötts mellan 1695 och 1702. Jag väljer därför att notera honom som född i mitten av detta intervall dvs 1699.
 
Vad det gäller Ingeborg Pålsdotters barbarn, så hittar jag ingen Ingeborg bland Mats eller Påls döttrar heller.