NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2008
Skrivet av: Hasse Hultman skrivet 2008-09-15, 19:16
Jag skulle vilja starta en diskussion om Henrik Eskilsson, bonde i Vojen 1643-1690. Det som publicerats på nätet om denne man stämmer inte. Jag tror att problemet är att det fanns två Henrik Eskilsson: en i Vojen och en i Västertorp och de två har blivit sammanblandade.
 
Fakta:  
.   En Henrik Eskilsson föddes 1629 i Knäsjön. Denne Henrik Eskilsons far Eskil Göransson ägde 2 seland jord i Västertorp.  
.   En Henrik Eskilsson kom från Bergsjö i Hälsingland och köpte 1643 hemmanet Vojen i Graninge  
.   En Henrik Eskilsson blev far till minst 4 barn födda i Vojen. Barnen var Grels Henriksson född o. 1656, Henrik Henriksson född o. 1660, Per Henriksson född o. 1662 samt Märit Henriksdotter född o. 1668.  
.   En Henrik Eskilsson blev bosatt i Västertorp Ytterlännäs omkring 1675  
.   En Henrik Henriksson, gift med NN, blev far till minst 3 barn födda i Vojen. Barnen var Anna född o. 1682, Kristina född o. 1692 och Johan född o. 1693.  
.   En Henrik Eskilsson gift med Karin Persdotter blev far till minst 4 barn i Torpet, Ytterlännäs. Barnen var Lars född 1689-07-16, Per född 1692-04-25, Karin född 1694-10-12 samt Märta född 1697-04-10  
.   En Henrik Eskilsson dog i Västertorp, Ytterlännäs och begravdes 1698-02-20  
.   Henrik Henrikssons första hustru dör 1699 i Vojen  
.   En Karin Persdotter, änka från Västertorp gifte sig 1700-04-04 med en Henrik Henriksson härstammande från Vojen i Graninge.  
 
Är nu Henrik Eskilsson i Vojen och Henrik Eskilsson i Västertorp en och samma person? Man skulle kunna tänka sig att han med sin första hustru får en barnkull i Vojen i Graninge, sedan gifter om sig en eller två gånger till och får ytterligare barnkullar i Torpet i Ytterlännes.
 
Mot detta resonemang talar ett par uppgifter.  
.   Dels om det är frågan om Henrik Eskilsson född 1629 i Knäsjön så måste han ha kommit till Graninge via Bergsjö i Hälsingland och dels var han väl för ung för att kunna köpa Vojen 1643.  
.   Hans son Henrik Henriksson född i Vojen gifte sig i så fall med sin fars änka.  
.   Henrik Henrikssons dotter Kristina Henriksdotter ser då ut att ha gift sig med sin fars bror.  
.   Slutligen har vi problemet hur denne Henrik Eskilsson kom att hamna i Västertorp.  
 
På grund av ovanstående resonemang väljer jag att tro att det är frågan om två Henrik Eskilsson, en bosatt i Graninge (som jag kallar Henrik Eskilsson 1) och en bosatt i Ytterlännäs (Henrik Eskilsson 2). Jag tror att Henrik Eskilsson 1 var något äldre än sin namne i Ytterlännäs. Han borde väl ha varit minst 25 år gammal när han köpte Vojen och alltså född senast 1618.  
 
Jag anser det föga troligt att det är Henrik Eskilsson 1 från Graninge som avlider 1698 i Västertorp. I stället är det Henrik Eskilsson 2, född i Knäsjön 1629, som avlider i Västertorp 1698. Därmed blev hans hustru Karin Persdotter änka och kunde gifta om sig med Henrik Henriksson (även han nybliven änkling och son till Henrik Eskilsson 1).
 
Efter Karin Persdotters död 1712 gifter denne Henrik Henriksson sig för tredje gången med Karin Danielsdotter och han dör slutligen 24 mars 1717, i Mjövattnet, Gudmundrå/Y.