NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-10
Skrivet av: Lars skrivet 2006-04-27, 02:31
Hejsan. Har lite funderingar kring Hindrick Hindersson,bonde i Böle,Graninge 1590-1610. Undrar om han kan vara identisk med den Henrik som kom tillsammans med sina bröder Pål(Påvel),Anders och Måns från Savolake 1573. Har även sett någonstans att hans fader skulle vara en Hindrik Finne i Savolax.  Medan Pål kom till Viksjö,Måns till Knäsjötjärnen vid Knäsjön,kom Anders till Graningesjön. Om vi ponerar att Henrik gjorde följe med sin bror till Graninge,skulle ju Hindrick Hindersson kunna troligt vara en son till denne och uppgiften om en far Hindrik Finne från Savolax stämma.Det som då är lite att påpeka är att i o m hans bondeskap från åtm 1590 i Graninge skulle vara född omkr.1570 senast och följdaktligen i Savolax. ...Det skulle kanske kunna vara så att Hindrick Hindersson var född mer åt 1550(som jag sett att han ungefärligen skulle vara)och vore en och samme med Hindrik Finne och då skulle det vara fyra styckna Hinderssöner som kom till svenska sidan år 1573...  Nu skall tilläggas att jag vet att jag trippar lite och om uppgiften om Hindricks fader Hindrik Finne stämmer är det nog troligare att bonden på Bölegården kom med fadern som liten till Sverige... Vore kul om någon kunde tillägga något i detta,förutom det att jag redan vet att jag inte har något belägg att Hindrik Finne är densamme Henrik,broder till Anders,Påvel och Måns. Mvh Lars