NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-29
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 1999-12-27, 16:43
Carl, Bertil och andra Kempar!
 
Har läst några av inläggen. Kanske kan jag bidra med något matnyttigt.
 
Min egen forskning om släkten (släkterna) Kempe, Kiempe, Kämpe hör ihop med biskopen Johannes (Hans) Kempe i Skara (1596 - 1673). Dennes sondotter Karin Kiempe (1667 - 1751), med sonen Christoffer Andersson Kiempe (1695 - 1712), f i Norra Fågelås och trolige sonsonen Lars C:son Kiempe (1711 - 1793) är min länk.
 
Efter en artikel som jag skrev i Släkthistoriskt Forum för ett par år sedan om En riktig Kiempe, fick jag några kontakter, bl a ett tips om ett manuskript i KB med titeln Eriksbergssläkten Kempe och dess troliga fortsättning på Graninge, skrivet av Johan (Janne) Kempe (1878 - 1959). Ca 70 sidor, renskrivet 1949.
 
I manuskriptet tas upp [benämningar enligt manus]:
Huvudsläkten Kempe [från Västergötland]
Sollefteåsläkten [bl a Graninge, smeder]
Askersundssläkten
Nyköpingssläkten
Hammerdalssläkten
Pommerska släkten [Hallwyl, Mo-Domsjö etc]
 
I anslutning till smedsläkten i Graninge hittar man också Johan (Jan) Flemström, f 1802.
 
En fri tolkning är att inget belägg finns för att ovanstående släkter har något samband. I angivna manus finns hypotesen att Graningesläkten skulle utgå från äldsta sonen till kyrkoh. Christoffer Kempe i Norra Fågelås (1629 - 1676), nämligen underoff. Johannes Kempe, f 1660. Denne skulle då vara anfader till Graningesläkten och hans möjliga son Anders Kempe (1682 - 1754) den första mästerknipsmeden i Graninge med detta namn. En hypotes utan egentliga belägg, men kanske i överensstämmelse med någon muntlig tradition.
 
Pommerska (Stralsund) släkten har sannolikt inget alls att göra med Västgöta-släkten Kempe.
 
Men det finns alltså plats för adel, präster, borgare och bönder i olika släkter Kempe. Huvudsläkten [enligt manusets benämning] är genom kyrkoherdens i Norra Fågelås, Christoffer Kiempes äktenskap med Ingrid Örnevinge kopplad till Per Brahe d ä. Sedan är det bara att fortsätta.
 
Med bästa hälsningar och önskan om ett
 
Gott Nytt År!
 
Gunnar Ståhl