NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15
Skrivet av: Roland Forssén skrivet 2005-03-19, 12:42
Bertil,
 
Tack för ditt svar. Det var mycket intressant att ta del av vad du kommit fram till. Uppenbart har du tänkt på detta mer än jag.
 
Det fanns så mycket information i ditt inlägg att jag inte riktigt kan sätta mig in i allt på en gång.
Nedan har jag dock en följd-fråga angående ditt antagande att Jon Jonsson Järpe är densamme som Jon Israelssons son från Vängel.
 
 
I tinget 1698 framgår att Jon Jonsson i Holme (brorson till Eric Israelsson och alltså troligen son till Jon Israelsson?) fordrar räkenskap för arv i Ljusdal och i Vallen.
 
I tinget 1704 framgår att Jon Jonsson i Imnäs (son till Märit Jonsdotter och alltså även son till Jon Israelsson) tvistar om ett hemman i Vängel.
 
I tinget 1718 framgår också att Jon Jonsson i Backe var sonson till Israel Jonsson i Terrsjö. (Av någon anledning jag inte hittar just nu har jag angett Jon Israelsson som son till Israel Jonsson. Dvs Jon Jonsson i Backe skulle alltså också vara identisk med Jon Israelssons son? Just nu hittar jag inte var jag har fått denna info. Har jag fel?)
 
Hur som helst. Detta ger oss att:
 
Jon Jonsson, son till Jon Israelsson, föddes i Vängel mellan 1658-1676 (för att vara omyndig 1676 (TB 1704).
 
Samma Jon Jonsson bodde 1698 i Holme.
 
Samma Jon Jonsson bodde 1704 i Imnäs.
 
Samma (? Se ovan) Jon Jonsson bodde 1712-1718 i Backe och Kyrkbordet.
 
 
År 1698 finns också en annan anteckning i domtinget.
 
Det är Jon Jonsson Järpe som lät uppbjuda 7 ? seland jord i Nordantjäl.
 
Detta har gjort att jag, till skillnad mot dig, inte trott att Jon Jonsson Järpe är densamme som Jon Israelssons son.
 
Det verkar mig inte troligt att man i samma ting benämner en person som ”Jon Jonsson Järpe” vid ett tillfälle och som ”Jon Jonnson i Holme” vid ett annat. Eller...?
 
Jag ser fram emot att dra detta ett par varv till och se om vi kan få fram något intressant. Jag skall också gå igenom resten av ditt inlägg mer i detalj.