NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15
Skrivet av: Bertil G Johnson skrivet 2005-03-19, 08:26
Roland!
 
Detta med Jon Jonsson och Vängel är en ytterligt komplicerad materia, som jag ägnat mycken möda utan att säkert kunna dechiffrera den. Jag ska emellertid försöka sammanfatta mina försök.  
 
Vi börjar i Sunnansjö. Där finns två Jon Jonsson. En är klockare född ca 1670 död 1738 och gift med Märta Persdotter fr Ovanmo och kommer troligen närmast från Imnäs, en är båtsman Järpe född ca 1670, död 1740. Redan här blir det problem, för i Imnäs är det inte klart varifrån klockaren kommer. Det finns två möjligheter:
 
1) Jon Jonsson klockare kommer via Holme från Vängel och är då son till Jon Israelsson från Terrsjö. Detta beläggs i domboken 1698.  
 
2) Jon Jonsson klockare kommer kanske från Nyland och bör i så fall vara son till Jon Olofsson (fr Vallen, Hällingsås m.m.).  
 
Jon Jonsson Järpe har det andra ursprunget.  
 
Om Jon Jonsson Järpe vet vi att han var svåger (gifta med systrar) till Erik Eriksson i Sil (från Holme). Detta antyder ju att han är den som kommer via Holme. Det finns också en domboksnotering som skulle kunna tydas så att hans farfar hade ägor i Terrsjö, vilket ju också stämmer.  
 
Därmed tycker jag mig kunna påstå att Jon Jonsson Järpe är den som är son till Jon Israelsson. Det verkar vidare kunna vara så att denne Jon Jonsson hade en son Jon, dels eftersom det finns en barnaskara som är i yngsta laget för att vara båtsmannens, dels för att gamle och unge Jon Jonsson nämns tillsammans på 1720-talet (tog upp Sunnansjö 3).  
 
Klockarens härstamning är tyvärr inte given med det. Det finns nämligen ännu en Jon Jonsson född ca 1680 som är gift med Anna Nilsdotter och som kring 1708 flyttar från Ramsele till Orrnäs. Även denne kan vara sonen till Jon Olofsson i Nyland, men det finns noteringar som kan betyda en knytning till Vängel. Han är dessutom i yngsta laget för att vara Jon Olofssons son, så jag håller på att det är klockaren som är det.  
 
Därmed övergår vi till Vängel
 
Där är då Jon Jonsson Järpe född som son till Jon Israelsson. Fadern var gift med Märta Jonsdotter, en dotter till Jon Jonsson på Vängel 2 född ca 1620. Även en bror till Märta hette Jon Jonsson (född ca 1655). Den yngre JJ:s son Jon Jonsson (född ca 1680) sålde hemmanet till Anders Göransson och flyttade själv till Ramsele. Det kan vara han som sedermera hamnar i Orrnäs.  
 
Jon Jonsson född ca 1620 kom från Rudsjö 2, som han brukade 1639 innan han flyttade till Rörström 1656 och sedan till Vängel. Han var son till Jonas Olofsson (flyttade till Tåsjö) och hade bröderna Pål Jonsson (Rudsjö2 1640-41, sedan Tåsjö  1643-45 och Vängel1), Henrik Jonsson (på Vängel 2 1661 och troligen sedan i Sandviken) och  Olof Jonsson.  
Denne JJ är den som 1680 vådasköt brorsonen Jon Pålsson.  
 
Ännu en Jon Jonsson i Vängel står som brukare redan 1651 och bör vara son till Jon Henriksson, brukare på Vängel 2 1636-49  
 
Ännu en finne Jon Jonsson köpte Anders Israelssons hemman i Sandviken omkring 1700. Det kan vara den ovannnämnde JJ född ca 1655.  
 
Vi har också en Jon Jonsson som är bonde i Rörström omkring 1650. Denne sägs komma från Tåsjö och sedan flytta till Vängel. Han bör vara son till finnen Jon Larsson som brukade Kroknäset 1644 och därmed bror till den andre Henrik Jonsson (först brukare i Tåsjö 1647-56) i Vängel.  
 
Beträffande den Jon som finns noterad i Backe ca 1714 skulle det mycket väl kunna vara båtsman Järpe. Någon fjärde fru har jag inte kunnat knyta till honom, men i alla fall tre. Jag misstänker (se ovan) att den fjärde är hans sons men har inga uppgifter, eftersom jag först och främst jobbat med 1600-talet.
 
Din uppgift om gamla pigan Kerstin Jonsdotter i Sunnansjö 1729 (jag har bara noterat att hon fanns där 1721) styrker att Järpe är Jon Israelssons son, för denne tycks ha haft en dotter Kerstin.  
 
Som väl framgår finns det ett antal oklara punkter. Det vore trevligt om alla intresserade bidrog med sina pusselbitar. Vem vet, det kanske blir en tydlig bild?