NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15
Skrivet av: Roland Forssén skrivet 2005-02-25, 00:33
Olofs bild ovan väcker en fråga som jag har grunnat på ett tag.
 
Olof anger Jon Jonsson f. c:a 1664 som Hjärpe.
 
Är man säkra på detta? Det fanns ju trots allt åtminstone en Jon Josson till i trakten på den tiden.
 
C:a 1660 [AO] föds en Jon Jonsson i Vängel. Han är son till Jon Israelsson och Märta Jonsdotter.
 
Denne Jon Jonsson bor i Backe resp. Fjällsjö Kyrkbord mellan åren ~1713-1718 (framgår av domting).
1719 flyttar Jon Jonsson-Hjärpe till Sunnansjö. Från det ögonblicket dyker Jon Jonsson i Kyrkobordet aldrig upp igen. Kan det inte röra sig om samma person?
 
Om man tittar i kyrkoböckerna så nämns följande Jon Jonsson som donanter till kyrkan under årens gång.
 
1712 Båtsman Jon Jonsson
1714 Jon Jonsson i Kyrkobordet
1718 Jon Jonsson i Kyrkobordet
1719 Jon Jonsson i Sunnansjö
1724 Jon Jonsson i Sunnansjö
1725 Jon Jonsson i Sunnansjö
 :
1731 Jon Jonsson i Sunnansjö
 
Dvs de sammanfaller aldrig, och skulle alltså kunna vara samma person hela tiden?
 
Dessutom, 1729 framgår att Jon Jonssons (från Vängel) syster, Gamla Pigan kerstin Jonsdotter, bodde i Sunnansjö (hos sin bror?).
 
Det finns dock saker som talar emot att Jon Jonsson-Hjärpe skulle komma från Vängel.
 
OM det är Jon Jonsson (från Vängel) som var Hjärpe och som flyttade till Sunnansjö, så verkar denne Jon ha haft 4 hustruar (rekord i min databas iallfall och kanske en anledning att tvivla?).
 
Jon Jonsson-Hjärpe blev båtsman 1690. Det torde betyda att han var född senast 1674.
Jon Jonsson i Sunnansjö fick sitt sista barn 1740. Dvs om det är samme Jon som har bott i Sunnansjö hela tiden, så var han alltså 66 år när han fick sista barnet. Fullt möjligt (särskilt som han gift om sig med yngre fruar), men är det sant?
 
1726 framgår att hemman 3 i Sunnansjö, som legat öde, bärgats av TVÅ Jon Jonssöner (gamle coh unge).
 
Möjligen är det två Jon Jonssöner som blandas ihop?
 
Att prata om yngre och äldre för att skilja på Jon Jonsson (Jon Olofsson son) samt Jon Jonssnon från Vängel verkar dock inte särskilt vettigt (de är båda ganska till åren vid det laget.
 
Unge Jon Jonsson skulle kunna vara den Jon Jonsson som föddes i Orrnäs 1710 och vars far hette Jon Jonsson.
Återigen, vem var den Jon Jonsson som blev far i Orrnäs 1710?
Av nån anledning har jag fått för mig att detta verkligen är Jon Olofssons son. Särskilt som hans halv-bror Olof bor i Orrnäs vid den tiden. Men det SKULLE ju kunna röra sig om samme Jon Jonsson hela tiden? (dvs den som föddes i Vängel).
 
Vet man med säkerhet att Jon Olofssons Jon levde till vuxen ålder?
 
Usch, ju mer jag tittar på det här, desto mer förvirrad blir jag. Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut detta?