NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15
Skrivet av: Bertil G Johnson skrivet 2005-01-26, 11:50
Hej Agne
 
Vad jag vet hade Elias Eriksson och Elisabet Persdotter inte något annat överlevande barn mellan 1708 och 1719.  
 
Min anteckningar är rätt gamla och detta rör inte min egen släkt, så noterna är sparsamma. När det gäller Elias i Mogård finns det emellertid en uppräkning av hans barn vid arvsskifte och där finns ingen Ingrid.  
 
Att Erik Andersson i kyrkoräkenskaperna är Erik Abrahamsson är nog ställt utom allt tvivel.  
 
Så till dopvittnena.  
 
Ingeborg Eliasdotter i Vallen var syster till Ingrid om nu mina anteckningar är riktiga.  
 
Kontakterna mellan utbyn Vallen och de närmaste byarna i Fjällsjö var förmodligen väl så täta som de med centrala Junsele. Erik Abrahamsson hade själv en anknytning till Fjällsjö genom att hans far Abraham Jonsson var soldat Moman i Vallen 1704-1710 men sedan tog upp ödehemmanet Sunnansjö 5, där Erik alltså var född. Dopvittnena med Fjällsjö-anor bodde alla i Vallen, vilket nog är den mest närliggande förklaringen.  
 
Erik Eliasson och Sara Olofsdotter skulle kunna irriterna - Erik var ju son till Elias Andersson i Mogård. Men det finns också en annan och väl så god förklaring: Erik Abrahamssons mor var ju omgift med Olof Andersson och därmed styvmor till Sara. Dessutom bodde paret i Vallen, liksom Ingrid och Erik.  
 
Elisabet Bertilsdotter i Vallen kom visserligen från Jansjö med en farfar som var farbror till Elias Andersson i Mogård, men den släkskapen är nog för avlägsen för att motivera ett dopvittne. Mer troligt är att det bara handlade om grannar. Kanske det också finns någon länk till maken Anders Persson, som jag inte vet varifrån han kom.