NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-15
Skrivet av: Agne Sjödin skrivet 2005-01-24, 12:25
Hej Helena!
 
Var har du fått uppgifter om att hon skall vara föd i Fjällsjö?
 
Tyvärr är Fjällsj C:1 i mycket dåligt skick just för denna tid. Tvärr finns ingen vigsel noterad heller. I husf.boken för Junsele anges hon gift med Erik Abrahamsson. Jag tittade i Fjällsjö kyrkoräkenskaper och för år 1737 betalar Erik Andersson från Junsele och Vallen 1 daler & 16 öre på på sin hedersdag.  
 
Denne Erik Andersson har jag inte funnit vare sig i Junsele eller Fjällsjö så min tanke är att prästen har ev skrivit fel kanske det skulle vara ERik Abrahamsson???? Han anges ju vara gift 1737.
 
Namnet finns ju i Fjällsjö men jag har inte kunnat koppla henne till någon, i Junsele finns också Elias t.e.x. i Mo men jag har inte heller här kunnat finna några bevis. Titar man på barnens dopvittnen så blir man än tveksammare här finns bl,a.  
 
Hu Ingeborg Eliasdotter i Mo & Erik Eliasson senior i Vallen båda dessa från Mo. Det finns även folk med anknytning till Fjällsjö t.e.x. hu Lisa Bertilsdotter i Vallen. Men det hjälper inte mycket då det inte finns något konkret att gå på.
 
Ingrid finns som dopvittne till Erik Eliasson & hu Sara i Vallen och Erik han kommer från Mogård i Fjällsjö, son till Elias Andersson / d 1716 1/8)lika så åt Anders Persson & Lisa Bertlsdotter i Vallen, där hustru har Fjällsjö ursprung.  
 
Ja, du får själv begrunda och fundera. Jag har inte kunnat lösa detta.
 
Hittar du någon lösning så låt mig veta!
 
Mvh Agne Sjödin