NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-12-06
Skrivet av: Uffe Erlandson skrivet 1999-09-10, 12:30
Oldberg eller Alberg...
 
Hej Anita.
 
Kul att få denna redogörelse. Lars Jönsson Wikström är en av de få grenar från Jöns Jönsson Wikström som jag inte har mycket forskat på. Nu fick jag äntligen lite kött på benen där.
 
Jag har också sett det alternativa namnet på Oldberg. Bl.a. i Erik Modin's bok Gamla Tåsjö, där han uppger att det felaktigt står Oldberg i kyrkböckerna. Emellertid har de allra flesta uppgifterna om Oldberg angett just Oldberg som det rätta. Hennes far skall vara Olof Oldberg, död (58 år) 1761 i Ede Hammerdal, och gift med Christina Israelsdotter Noareus. Hans far skall vara en Andreas Eliasson Oldberg, och dennes far Elias Oldberg. Dennes far i sin tur skall vara Olof Olofsson, riksdagsman, gift med Britta Persdoter Skancke, och bosatt i Oldberg, Näs, där Olof Olofsson dog 77 år 1677. Så namnet härstammar tydligen från denna ort Oldberg, Näs i Jämtland.
 
Samtliga dessa uppgifter om Oldbergs härstamning har erhållits från Jämtlandsforskaren Björn Espell.
 
Greta Stina eller Margareta Christina är ju däremot i princip samma sak, men hur man ska skriva förnamnen diskuteras ju flitigt på annan plats i detta utmärkta forum.
 
Men, jag är intresserad av allt som Du har i nedstigande led från Lars Jönsson Wikström, eftersom jag försöker få tag i så mycket jag kan om Jönsson-Wikströms barn, barnbarn, barnbarnsbarn etc. Vore kul att få ta del av det Du kan förmedla. Om jag skulle ha något matnyttigt för Dig, så är det bara att fråga, så kommer det in här snarast.
 
Vänliga hälsningar
 
Uffe Erlandson