NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2008-08-26, 15:47
Torbjörn och Leif
 
tack för hjälpen och de utförliga uppgifterna. Nu kvarstår för mig  att försöka hitta kopplingen mellan Johan H. d.ä. och d.y. Att de är nära släkt kan man säkert utgå ifrån. Men Johan d.y. behöver ju inte var son till d.ä. utan kan vara t.ex. hans brorson. Därför vore det intressant att veta om Johan d.ä. hade syskon. Tyvärr har jag inte tillgång till Hülphers eftersom jag inte bor i Sverige. En kort sammanfattning av läget:
 
I hfl står Johan d.y. som född 30/10 1708 i Färnebo/Västerfärnebo, dvs Karbenning. Samma tid var Johan d.ä. bokhållare i Högfors, Karbenning. Tidigast hittar jag honom i Sonnbo, Folkärna 1736-39 (mtl o hfl), dvs efter Johans d.ä. död. Han gifter sig 1738 med Christina Fischer från Saxhyttan Grangärde och flyttat ca ett år därefter till Broby, Grangärde där han kallas bokhållare i hfl.Han dör där 1788.  Christina kom  från en släkt av brukspatroner, bruksarrendatorer, gruvfogdar och bergsmän,  alltså den krets som Johan d.ä. tillhörde.  Carl H. ohh Maria Holstenia är 1744 faddrar till Johans d.y.  son  Jacob. De hade då flyttat från Stjärnfors till Hyttbacken, Grangärde. Hyttbacken och Broby låg inom nuvarande Sunnansjös gränser och var större gårdar. Maria dör 1755 och Carl 1761 båda i Grangärde.
 
Samuel