NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2008-08-26, 00:30
Leif och Torsten,
Kanske mantalslängderna för Folkärna, som jag just läst, löser gåtan.  
1732: I Brunnbäck (SVAR A0007274_00022 ) står en gästgivare Hedberg skriven med 7 personer i hushållet. I Sonnbo (SVAR A0007274_00023 ) står också en gästgivare Johan Hedberg skriven men utan hushåll och en notis i randen som jag inte kan tyda. Menn uppenbarligen är det samma person.  
1739: I Brunnbäck (SVAR A0007281_00035 )står en inspektor Bofaeus (förmodligen den inspektor i Hedemora Erik Bofäng/Bofin som 1735 blev Katarina Schedins andre make)med 7 personer. I Sonnbo (SVAR A0007281_00036) står emellertid en Johan Hedberg med tre personer i hushållet.
1740: I Sonnbo (SVAR A0007282_00126) står en Johan Hedberg men utan hushåll och igen med en randnotis som jag inte kan tyda.  
 
Kanske det är ändå så, att den förste och den tredje Johan Hedberg är samma person. Till sin död ägde han Sonnbo men bodde i Brunnbäck där han bedrev ett gästgiveri.
Efter hans död ärvde den andre Johan H. Sonnbo. När han gifte sig 1738 kom han ju från Folkärna enligt vigselboken. Visserlige föddes hans första barn Kristina i Lisselheden , Grangärde (där bodde Kristinas bror Johan), men säkert boende i Broby, Grangärde (enl hfl) är han först ca 1740.  
 
Torsten, att Johan d.ä.hade en far Petter, styrks av födelsenotisen för hans första barn Anna f 1701 i Högfors, Karbenning. Där står namnet Hedberg skrivet (förmodligen av en senare hand) ovanför hans patronymikon som jag tyder som Piehrsson eller Pährsson.  
 
Om teorin stämmer så tycks Johan d.ä. ha haft en hustru Brita, som fler gånger uppträder tillsammans med honom som ex officio dopvittne under hans tid som bokhållare på Högfors bruk. En gång, augusti 1701, tycks hennes efternam anges men jag kunde inte tyda det, kanske Orostandra? Jag har idag gjort ett inlägg om det under Karbenning.
 
Mvh
Samuel
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Samuels den 26 augusti, 2008)