NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23
Skrivet av: Lars-Göran Eriksson skrivet 2002-10-19, 00:57
Hej Björn !
 
Kan detta vara den Anders Andersson du menar ?
 
Anders Andersson f. 7/2 1820 i Ödsgård, Edsele.
d. 8/3 1893 i Krånge, Ådals-Liden.
A A var min ff mf.
 
Fader Anders Persson f. 22/9 1788 i Ås, Edsele
d. 21/8 1851 i Risselås, Ström.
Gift (1:o) 7/6 1812 i Edsele med Ingrid Jonsdotter f. 16/2 1790 i Kullsta, Ragunda d. 13/6 1826 i Ödsgård, Edsele.
 
Jag hittade för ganska länge sedan ett prästbevis rörande Anders Persson.
Det var en ren slump att jag fann texten och tyvärr antecknade jag inte beteckningen på aktuell microrulle utan nöjde mig med att skriva av texten så gott jag kunde.
 
Jag återger min avskrift men reserverar mig för eventuella felaktigheter i min tolkning.
 
F:d Klockaren Anders Pehrsson fr. Ödsgård af Edsele Sn. hvilken, enligt berättelse, i slutet av (sistl.) sommar skall hafva genom döden aflidit uti Ströms Sn. af Jemtlands län, hvarföre jag, ehuru känna i oficiell väg ännu ej underrättad för verkställigheten af hans begrafvning, avsänder följande prästbevis:
Anders Pehrsson är född härstädes af ärliga och christeliga bondeföräldrar 22 sep 1788.
Af hvilka han åtnjöt den uppfostran, som enligt den tiden var, i detta stånd, vanlig. Han hade god insyn uti Salighetsläran, men förde en hoper å år en klandervärd lefnad, i synnerhet i afseende till fylleri och hårdhet emot sina tvenne hustrur af hvilka den senare ännu lefver, men från hvilken han, såsom hunden, öfvergaf henne och genom äktenskapsbrott å hans sida blef för c:a 5 år sedan lageligen skild.
Anders Pehrsson har större delen å nära 20 år (vanträt?) ute ifrån församlingen utan prästbevis men år 1844 bevistade han Gudstjänsten härstädes och efter föregånget förhör fick han då begå Nattvarden, men ute sedan Han kom i (anseende) till fylleri och annan oredighet, varit skild från klockarebefattningen.
 
Betygas Edsele den 8 dec 1851
Segerström Ramneå
 
Mvh
Lars-Göran