NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2008-08-25, 19:03
Samuel!
Den fil som du bifogat kan inte min dator öppna, den påstår att den har okänt format fast du kallar den en .doc-fil.
Beträffande Johan Hedberg och hans familj, så finns de i min databas över Stjernsundsarbetare. Jag har inga andra uppgifter om Johan än att han dog i Folkärna före 1735, då hustrun Katarina Schedin, f 1692 i Kyrkbyn, St. Skedvi sn, gifte om sig där.
Katarina var dotter till klippsmeden m.m. vid Stjernsund, Hans Andersson Pipare, f 1656? i Kyrkbyn, St. Skedvi sn och död 1717-03 på Stjernsund. Katarinas syster Margareta Schedin, f 1685 i Kyrkbyn, St. Skedvi var gift med urmakaren på Stjernsund Matts Fahlin, som liksom sin hustru dog i Falun 1719. Därför fick Johan och Katarina tra hand om Fahlins dotter, som det står i Husby AI:3.
Johan och Katarina gifte sig i Husby i mars 1718 (E:1) men det står inget om varifrån Johan härstammade. Han var tullnär och bokhållare på Stjernsund, enligt vigselboken och Katarinas dödbok i Folkärna 1781 (Folkärna F:2). Jag har inte funnit Johan Hedberg i Folkärnas dödbok 1732-1735, men i Folkärna AI:4, s 139, Brunnbäck, finns familjen och där står att Johan dog.  
Vilken ev. relation denne Johan kan ha haft till urmakaren Karl Johansson Hedberg, 1705-1781, vet jag inte. Men å andra sidan är ju Johan som du senast frågade efter inte heller identisk med den som du först ifrågasatte som Karls ev. bror.
Du får gärna komma med kompletteringar eller frågor.
Hälsningar
Leif Olofsson