NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2008-08-20, 15:47
Hej
 
Jag undrar om de följande Hedbergare har kopplingar till dem som diskuteras här:  
 
Johan Hedberg, bokhållare, f förmodligen 20/10 1708 i Västerfärnebo, g. 24/6 1738 i Grangärde med Christina Johansdotter Fischer ( dtr till gruvfogden I Saxhyttan Jean Fischer ohh Elisabet larsdotter). Johan hittas i husförhörslängderna i Stjärnfors, Folkärna, Broby, Lisselheden. Enligt dödboken hade de två döttrar och två söner, varav jag har Christina f 10/2 1739 i Lisselheden, Garngärde, Johannes f. 24/8 1740 i Grangärde, Jacob f 8/5 1744 i Broby, Grangärde.  
 
Bland Johannes faddrar märks en Johan Hedberg, Olof Brodien och Elisabet Fahlander och bland Jacobs finns Herr Carl Hedberg.  
 
Denne Carl H.  Föddes 1705 i Högfors, Karbenning och blev urmakare i Stjärnsund. Fadern var tydligen bokhållare men nämns i dopboken utan förnamn (bara Herr Hedberg). Carls hustru var Maria Holstenia och de fick barnen Johan(1729) , Catharina (1731) och Christina (1734). Bland barnens faddrar finns medlemmar av Polhemfamiljen men också en Johan Hedberg i Stjärnfors.  
 
Jag antar att Johan H. F 1708 och Carl H. Var nära släkt, kanske bröder.  
 
Mvh
Samuel