NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Sara Edin skrivet 2012-07-15, 10:51
Hejsan!
 
Nu behöver jag verkligen hjälp, detta citat nedanför hittade jag i boken Ed socken - från forntid till nutid
 
I juli 1897 hade den nye kommunalordföranden Israel Sollander i Forsmo anmält till kommunalstämmans ordförande, Isak Lindholm i Forsmo, att en hemmansägare i Ållsjön hade framforslat och till honom inlämnat en hos hemmansägaren mantalskriven piga, Margareta Kristina Edin, som var i havande tillstånd, med begäran att hon skulle försörjas på Ed sockens fattigvårds bekostnad. när kommunalstämman fick ärendet för prövning så ansåg flera talare att hemmansägarens åtgärd som husbonde var i strid med § 4 i Kungl. Maj:ts förordning angående fattigvård, givet den 9 juni 1871 varför hemmansägarens begäran blev av stämman avslagen samt att nämna Edin skulle återsändas till Ållsjön helst som kvinnan i fråga icke själv hade begärt underhåll av kommunen.
 
Margareta Kristina Edin är min mf mm. Och den information jag har hittat så hade Kristina 3 barn, där den tidigaste född år 1900. Här står det tydligt att hon var havande 1897!
Jag har hört ett svagt rykte om att det finns ett fjärde barn, men inte hittat något som tyder på detta förens nu.
 
Är det någon som vet något mera om detta? Adoption? Eller vad som helst?