NULL Skriv ut sidan - Dal

Anbytarforum

Titel: Dal
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2014-09-24, 16:38
David
 
Din fråga innehåller ett fel!  
Går man till den aktuella domboken och läser den i original framgår att de finnar som nämns i inledningen är finnarna från Grundtjärn näml. Anders Andersson, Olof Pålsson och Anders Pålsson som bekände att ...... Vidare nämns bl.a. hustru Anna Pålsdotter. Hon var troligen syster till de troliga bröderna Olof och Pål.
 
Som du ser använder jag ordet troligen. Det beror på att jag inte vet det exakta förhållandet. Jag har heller ingen annan kunskap om finnarna i nämnda socken.  
 
Men vill skicka med dig några ord på vägen. Jag har forskat om finnar sedan 1995. Och vill bestämt påstå att forskningen om dem är arbetsintensiv, ofta behäftad med frågetecken i synnerhet i äldre tid samt kräver djupa kunskaper om dem. Att använda namnlikhet som ett sätt att identifiera släktskap är en återvändsgränd, eftersom finnarna dels hade samma typ av namn som svenskarna i övrigt, även om namn som Mickel, Sigfrid, Tomas, Henrik, Pål etc. förekom ofatre hos dem, dels ofta inom gruppen hade samma namn. Det är inte ovanligt med flera generationer av Per Persson, Mats Matsson, Henrik Henriksson, Pål Pålsson etc.  
 
Det finns inga enkla vägar, utan forskningen kräver som jag sa mycken tid. Det bästa är att själv gå till källorna och inte alltid lita på andra.
 
hälsar
Jan-Erik Björk