NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 juni, 2010
Skrivet av: Katarina Engström skrivet 2009-12-21, 17:18
Hej
Jag undrar om det finns någon som vet något om min ff m Jackobina Bryntesson (f. Andersson) den 14/3 1882 i Öhn Bodums förs, senare Wallsjöberget sen förmodar jag att hon hamnade i Rossön eftersom min farfar var född där. Hon bodde i Rossön Bodums församling tills hon dog den 13/8 1971 på Stationsvägen.  Mina farföräldrar William och Elly Andersson flyttade upp till hennes hus 1978 när dom blev pensionärer.  
 
Jag har hört att hon ska ha varit en respektabel kvinna trots att hon hade 5 utomäktänskapliga barn och jag har ett kort på henne hållandes i en flagga där det står Soc-dem. Kvinnoklubben  Bildad 14/8 1943.
 
Sen har jag ett utdrag ifrån någon skrift där hennes far Anders Bryntesson Jag citerar När han varit på tinget och gjort konkurseden, kom han ganska beskänkt in hos Henr. Jonsson i Bodum, trallade och var glad. Då han tillsporades hur han under sådana omständigheter kunde visa sig så uppslupen, svarade han: Ska man inte vara glad, när man varit och gjort bort alla sina skulder! När Öns byamän sålt Vallsjöberget, lade han en femtilapp på smörgåsen och tände pipan med en annan  
 
Jag är lite nyfiken på Bina som hon kallades och jag är inte ute efter persondata och dyl utan mera kuriosa om henne eftersom jag inte har någon i livet att fråga.
 
Hennes barn:
Elis  f. 1901
Mimmi f. 1905
Anna Margareta f.1910
min ff William f. 1914
Östen f.1918.
 
Mvh Katarina