NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2011-10-12, 21:36
Jag tänkte avvakta till Sven-Erik publicerat bevisbeskrivningen i Kråken, men nu känns det som om spåret blivit väl kallt.
1. PE i Hemsjö är inte PE f 1778 eftersom denne bara blev tre månader och inte kan antecknas i hfl AI:4 av det skälet och att den började över ett år efter att PE d.ä. dött. Då finns det i alla fall ytterligare en son PE till Eric Gullsjö, nämligen den som är antecknad i AI:4. Ingen har presenterat en lösning om vart denne PE tagit vägen (utom Gunvor Ström som väl med sitt inlägg ovan antyder att Gullsjö mycket väl kan vara PE:s fader ändå).
2. Namnet Per Ersson stämmer. Eric och Per kan tyckas vara vanliga namn men i vb i Anundsjö 1800-1809 finns bara två av totalt 141 män med namnet Per Ersson.  
3. Västerfanbyn, dvs. bostadsorten för Gullsjö och den troliga födelseorten för PE, stämmer med angiven bostadsort i vb. Av Anundsjös mantalsskrivna befolkning år 1803, 903, bodde endast 27 i Västerfanbyn, dvs. 3% av befolkningen.
4. Födelseåret stämmer inte exakt, men om man studerar hfl för denna tid så är det mycket vanligt att födelseåret uppges vara ett år tidigare än den korrekta, och t.ex. vanligare än ett år senare. Med den kommentaren påstår jag att PE:s i Hemsjö ålder stämmer väl(!) med den som uppges i Gunvors bild ur Anundsjös hfl ovan.
5. Catharina Carlsdotter. Att hon skulle gifta sig med en båtsmansson är typiskt, dvs. mycket vanligare än man skulle kunna tro pga av gruppen båtsmansbarns ringa andel av befolkningen (ca 6% i Anundsjö). Det visade jag redan i C-uppsats om ståndscirkulation 1972 och senast i en D-uppsats om giftermålsmönster 2004.
6. De har en dotter Christina som bör ha fått namn efter sin farmor.
Men då kommer det som avgör: Christopher Persson ohh Sara Håkansdr (i Kärrsjö) var faddrar när dottern Christina döptes. Christopher Persson var halvbror till Eric Gullsjö. Tack Paul för det.