NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011
Skrivet av: Thomas Furby skrivet 2011-09-15, 00:27
Oj då, jag lär ha postat mitt tack dubbelt.
 
Några uppgifter förbryllar. Stina Kristina år född 1807 och Erik Gustav är född 1822 (skärmklipp från Björn,A1:6,s56)som Maria visat.  
 
Stig Lennart sammanfattar Erik Gustav Bergström menas död (inte 1846 utan) [AI:8b,s272 + C:1,s34,Nr17] 57 år gammal 1879-08-20;) Alltså 1879-57 = 1822.
 
Susanne skriver att följande finns antecknat i databasen.  
BJÖ/Hemling,AI:5,s213 ger alldeles efter giftermålet (avses då giftemålet mellan Kristin och Erik Gustav?)  
-son Erik  
-son Per  
- ? Kristina Katarina, som bevisligen inte är dotter till Erik Gustav utan till Per Persson  
- ? Anders Gustav  
- ? Anna Gustava  
 
Här tycks ju förekomma fem barn. Vem är då son Erik, son Per och ? Kristina Katarina
 
I Marias skärmklipp nämns endast Stina Cajsa, Anders Gustav och Anna Gustava som barn.
Och jag inser att Stina Cajsa, som ju är född 1837 knappast kan var den då 15-årige Erik Gustav Bergströms dotter. Och rimligen är inte heller son Erik och som Per (som jag gissar är äldre eftersom de nämns först) Erik Gustav Bergströms barn.
 
Men är nämnde son Erik, son Per, Kristina Katarina och Stina Cajsa alla barn till Kristina Persdotter ? ...och är möjligen Kristin=Stina, Katarina=Cajsa en och samma person?
 
Vem löser upp dessa knutar?
 
Mvh
Thomas