NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2011-09-14, 06:02
Jag vet inte vem du är, men jag har över 40 års erfarenhet, och jag har tagit intryck av att den utomäktenskaplige sonen verkligen heter Anders Gustaf och dottern Anna Gustava (Obs! Där står namnen Anna och Gustafva även i fb, dvs. båda har fått namn efter farfar, farmor och fader) och att de kallas konsekvent son och dotter till Erik Gustaf. Jag har lärt mig att lita på bunden namngivning. Att jag gör procentberäkningar beror på att andra släktforskare tydligen tror på slumpen mer än denna bundna namngivning. Tyvärr verkar många inte heller lita på sannolikhetsberäkningar, vilket antagligen beror på många gånger dålig matematikundervisning i landets grundskolor.
Den tveksamhet som visas ovan beror på att prästen verkligen har varit tveksam, föräldrarna har vid barnens födelse inte bott ihop, vilket inte var så vanligt vid denna tid. Men namngivningen ger vid handen att modern aldrig tvekat på vem som är barnens fader.
Slutligen skriver Thomas Furby så här: Enligt de uppgifter jag har ska föräldrarna till Anders Gustav Hägglöf född 1844 vara en Erik Gustav Bergström, jag vet inte födelseår med han ska ha dött 1846 och dennes hustru Kristina Bergström född 1803 i Skallviken, Björna och död 1902. Det kan vara någon äldre släkting som sammanställt dessa uppgifter. Antag att dessa uppgifter sammanställts 1950 av någon som varit över 55 år. I så fall har denna troligen träffat sin mormor eller farmor Kristina Bergström som visste vem som var barnens fader. I annat fall andrahandsuppgifter som i vanliga fall kanske inte är så mycket att lita på, men med tanke på ovan redovisade fakta så stärker dessa uppgifter min uppfattning.