NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 oktober, 2011
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2011-09-06, 16:20
Prällar, jag och Susann har det gemensamt att alla gör misstag. I uppräkningen ovan saknas notis nr 4 från förra inlägget. Där kallas Anders Gustaf och Anna Gustafva son resp. dotter men Eric Pehrsson styvson.  
Sedan glömde jag namnet Anders. Om Erik Gustaf Bergström skulle vara fadern skulle Anders Gustaf vara ett naturligt namn för en äldsta son, fått första namn efter farfar och andra namnet är faderns andranamn. Anna Gustafva likaså, fått namn efter farmor + fader. Ingen av dessa namn finns representerade i moderns släkt, men varifrån kommer de?  
Jag sökte i min Kråkendatabas och där fanns totalt 3850 män födda på 1840-talet. Av de hette 297 Anders, dvs. 7,7 % och 330 Gustaf, dvs. 8,6 %. Chansen att Stina skulle kalla en son Anders Gustaf är således 0,077 x 0,086 = 0,0066, 1:150. Då har jag inte räknat sannolikheten på Anna Gustafva vilket antagligen ger en sannolikhet på ca 0,4 promille. Det tillsammans med att Anders Gustaf och Anna Gustafva konsekvent kallas son resp. dotter till Erik Gustaf Bergström måste räcka som fullkomligt bevis innan någon hittar ett explicit skriftligt.